Dec 28, 2009

Tidurku kurang lena

Mimpi adakalanya membawa makna. Adakalanya juga, sekadar mainan lena..

Tempoh hari aku bermimpi melihat mizzy ditembak di kaki. Kalau tak silap di sekitar lutut ke bawah. Kelihatan seperti sepasukan polis menembak dia. Mungkin tersalah saspek. Aku cuba dapatkan dia, tapi mereka membawanya pergi. Ke hospital barangkali..

Kelmarin, aku bermimpi pula aku ditetak di kepala. Asalnya aku sedang memburu orang yang menetak ayah *tapi bukan ayah di alam realiti. Sedang aku mencari, tiba-tiba aku terasa kepalaku seperti diketuk dengan tepi pembaris, cuma lebih tebal. Terasa seperti ada air mengalir.. Darah! Rupanya aku pun ditetak oleh saspek misteri. Keadaan semakin gamat bila aku terdengar bunyi tembakan bergema (lagi).

Kali ini ayahku ditembak mati pula. Di hujung sana aku ternampak seorang lelaki yg hampir separa abad kaku mengacu pistol. Asap kelihatan dari muncung. Terus aku mendapatkan ayah dan menjerit kepada lelaki tersebut.

"Anippppppp!!! Apa kau dah buaaaaaat??"
"Dia, dia kedekuttttt... Dia bayar gaji aku sikit..."rupanya dia mengambil upah dari ayah *entah kerja apa.
"Kalau kau nak lebih, aku boleh bagi laaaaaaa!!!"

Lelaki tersebut kelihatan keliru. Sah, otaknya 3 suku!

Jadi, tafsiran mimpinya apa?
Kaki mizzy sekarang memang sakit, kat lutut. Bahana bola.
Aku pulak, sedang tahan sakit kepala. Betul2 di tempat yang di'tetak' tu...
Kebetulan? Ya, mungkin...

Dec 17, 2009

Skodeng dari lubang kecil di dinding kayu

"Ooo bila keluar malam, katanya pegi miting! Pegi miting! Rupa-rupanya di sini yaa... Simpan perempuan yaaa..."
"Sumpah, perempuan ini bukan abg simpan, Tinah. Yang ini binik abg no.2.. Bukan orang lain.. Madu kau juge, Tinah..."
"Ooo binik ko nombor 2 ya? Kalau dulu, aku takmau kawin dengan kau, nak bunuh diri! Sekarang simpan perempuan ya.. Jantan x guna! Nak mampos! Sepatutnya kau ditembak dengan senapang gajah!"
"Astaghfirullahalazim, mengucap Tinah.. Menurut undang2 Islam kita dibolehkan untuk kawen sampai 4, sayang.. Ini baru no 2. Yang ke-3 dan ke-4 akan datang, Tinah.. Entah next change ka.. Entah coming soon ka... Tinah.. Tinaaaahhh.."
"Ohhh... kalau kawen, nak ikut undang2 islam.. Pasal sembahyang, puasa, kenapa x ikut undang2 islam, hah??!!"

*prunggg prangg piungggg!!!

PERHATIAN: babak di atas tiada kena mengena dengan catatan di bawah.

NEXT CHANGE




COMING SOON




MESTI TONTON.

Dec 16, 2009

Mungkin 3 ribu lebih kaya

Pagi tadi seperti biasa, pagiku ditemani Pak Nil & Cik Din Gile. Celoteh pagi ini adalah berkenaan pengalaman menaiki teksi. Cerita terbaik akan berpeluang untuk menyertai Teka Bunyi Era.

Aku rasa aku tahu jawapannya. Tapi entah mengapa pagi tadi tak terlintas di fikiran apakah aku punya kisah menarik ketika menaiki teksi.. Kebanyakan pemanggil menceritakan kisah teksi yang busuk hapak & karenah pemandu yang tidak memasang meter. Cliche..

Hampir jam 8.30 tiba-tiba aku teringat 1 kisah, sekitar tahun 1997 dulu. Waktu itu aku masih di Tingkatan 5, di JB.

Hari itu hari Jumaat. Hari outing untuk penghuni hostel. Hari untuk mengecap kebebasan selama 4 jam. Kalau lambat, bersiap-siap lah untuk menghadapi kemungkinan dipanggil warden. Nasib adalah berdasarkan budi bicara mummy qamar (ketua dorm). Kalau dia baik hati seperti Cinderella, selamat lah.

Jam menunjukkan hampir 6 petang dan kami berempat masih di Larkin. Terkocoh-kocoh menahan teksi. Mujur ada yang sudi berhenti. Seorang lelaki separuh umur menoleh ke belakang.
"Nak ke mana?"
"Teknik JB pakcik.."
"Ok.."
Dari Larkin ke hostel bukanlah jauh, tapi jika berjalan kaki adalah mustahil untuk sampai sebelum 6 petang. Dari simpang Larkin, kami perlu belok ke kiri untuk masuk ke Jalan Tun Abd Razak. Itu yang aku pasti. Tapi teksi tersebut membelok ke kanan. Aku fikir, mungkin dia ada laluan pintas?

Tapi semakin lama, aku semakin pelik sebab tiada tanda-tanda akan ke arah sekolah. Aku & rakan2 saling berbalas pandang. Salah seorang memberanikan diri.
"Eh, pakcik.. Bukan jalan ni rasanya..."
"E'eh.. alamak, pakcik silap jalan lah! Takpe, takpe.. Nanti pakcik pusing yea..."
Kami semakin cuak.. Pakcik ni hendak kidnap kami ke???!! Untuk meredakan tekanan, salah seorang rakan aku cuba untuk berbual-bual dengan pakcik teksi. Ternyata dia seorang yang peramah. Cukup-cukup peramah. Err.. pakcik teksi, maksud aku.

Sampai-sampai di perkarangan hostel, kami menarik nafas lega. Jam sudah terlajak beberapa minit dari angka 6. Pakcik teksi masih tak henti-henti bercerita.

Di penghujung bicara, kami kumpul wang seorang sedikit untuk membayar harga tambang.
"Eh, tak payah la..."
"Haaaa???!!!" seharusnya kami terkejut beruk.
"Takpe.. korang semua dah macam anak pakcik dah.. Pakcik halal aje. Lain kali pakcik datang lawat kamu semua ya?" ketika itu dia sudahpun tahu nama kami berempat dan sempat menghulurkan kad perniagaannya.
Sebagai pelajar yang kedudukan kewangan sentiasa terhad, seharusnya kami gembira. Dapat ayah angkat driver teksi! Sudahla sesat larat, naik free pula!

Selang seminggu, kami menerima pelawat misteri. Aku fikir ayah ibu rakan senegeri datang melawat (bila mana-mana ibu bapa yang datang, pasti semua anak senegeri akan diajak turun lepak & makan bersama - hanya digunapakai oleh geng budak kl/selangor saja.)* Ye, kami memang komplot.

Alangkah terkejutnya bila kami mendapat tahu pakcik teksi itu rupa-rupanya yang datang! Kami semua tiba-tiba gemuruh tak tentu hala.
"Kau la pegi!"
"Apa pulak.. Kau yang layan dia borak.."
"Ahh, kau pun sama!!"
Sudahnya, kami semua pergi ke pondok pelawat dengan wajah yang serba salah. Entah kenapa kami semua rasa tidak selesa. Walau banyak mana bilangan beg plastik berisi jajan dibawanya, tetap tak dapat menghilangkan rasa gemuruh kami.

Ucap kata tersekat-sekat. Senyum semuanya sumbing. Pakcik teksi bagai dapat membaca isyarat tubuh. Tak lama pun, dia meminta diri. Kami hanya mampu melihat.

Sejak itu, kami tidak bertemu dengannya lagi. Walaupun kami masih menaiki teksi setiap kali outing. *Apa barang naik bas.. Penat & panas nak jalan kaki sampai jalan besar! Hmm mungkin juga dia ada terlihat kami di sekitar JB tapi enggan berhenti bila ditahan. Hehe..

Pakcik teksi, maafkan kami... Kami neves!!

Oh, berkaitan tajuk entri.. Hadiah Teka Bunyi Era pagi tadi adalah RM3000 tunai!

Dec 14, 2009

Isnin Murah

Alhamdulillah, yang dicari sudah ketemu. Walau tak semua, tapi sekurang-kurangnya ada, daripada tak ada langsung.

Kadang-kadang bengang lah juga bila annual dinner nak kena ikut tema, tapi mujur sangat-sangat group kami memilih tema yang sangat mudah dan pasti dicemburui oleh anak bos yang dipaksa mengikut tema amoi-amoi di HQ.

Untuk acara malam itu, lupakan baju vogue de vass, kain meleret-leret bak baju pengantin atau tas tangan berlabuci.Tapi aku akan melangkah penuh gaya lah sangat dengan Cheap Monday walaupun acara itu hari Sabtu. Walaupun item di dalam go-get list masih belum dipenuhi, aku sudah cukup lega dengan kehadirannya..



Tema adalah rahsia sehingga tiba hari besar itu. Group terbaik akan menang hadiah yang aku pasti sebuah hamper! *Apalagi hadiah yang paling sesuai dinikmati beramai-ramai? Jadi, kami pun tak berharap sangat untuk menang. Sekadar memenuhi undangan...

Dec 13, 2009

Tak jadi tidur

Jam menunjukkan pukul 7 pagi. Mata aku dah mulai kuyu-kuyu. Jam 4 pagi tadi aku terjaga.. Haih.. tertido di sofa lagi hari ini.. Mungkin sebab aku macam risau nak naik bilik sorang-sorang setelah dihadapkan dengan filem Santau malam tadi, ditambah dengan adik yang keluar rumah jam 11 lebih selepas itu, dan tiada sesiapa di rumah.. Jadi aku rasa Astro adalah peneman setia aku...

Jam 4 terjaga dari mimpi yang berjudul 'Kompilasi Babak Chanel 711'. Serius. Mungkin antara sedar & tidak aku terjaga lalu suara dari tv meresap masuk ke minda separa sedar aku dan menjana babak yang tersendiri berdasarkan skrip. Sebab, siri terakhir yang aku tonton adalah Psych. Tapi aku seperti ternampak-nampak John Stamos dalam Jake in Progress dan beberapa babak series apa yang aku tak dapat kenal pasti. Dan bila mata aku betul2 terbuka, aku nampak Scrubs.

Adik masih belum pulang nampaknya. Aku teruskan menonton. Hampir 4.30 pagi, aku menukar saluran ke MAX. Wah, ada Psycho II! Baru saja bermula. Beberapa minggu yang sudah aku telah menonton Psycho versi asal garapan Alfred Hitchcock. Sangat klasik!

Dan yang ke 2 ini adalah sambungannya. Masih menggunakan pelakon & lokasi asal! 20 tahun selepas filem pertama. Aku lebih teruja sebab  filem pertama hitam putih, filem kedua sudah ada warna. Jadi aku dapat bayangkan set lokasi filem pertama berdasarkan warna daripada filem ke-2. Terutama rumah buruk & Motel Bates.

Pada orang lain, mungkin aku sudah agak terlewat untuk menonton filem hebat ini. Apa boleh buat.. 'Zaman dulu' aku sememangnya kurang berpeluang menonton tv, apatah lagi wayang...

Jam 5, adik pulang dari PJ. Terus ke bilik, tapi aku teruskan menonton.. Sampai lah tiba rasa bosan & rindu pada katil di bilik.. ;p

Baru saja ingat nak landing, teringat jam 9 nanti perlu bawa Mak pergi potong rambut di Kajang. Hmm pasti selepas itu dia nak ke pasar tani untuk beli sayur kampung, sebab semalam dia ada sebut-sebut...Kalau aku sambung tidur, pasti payah aku nak bangun semula.. Tambahan, aku ada projek penting sebelum mengambil Mak nanti.

Aku juga harus ke Subang hari ini. Peluang terakhir untuk aku dapatkan pakaian annual dinner~

Dec 11, 2009

Cerita Kedai Kopi

Bagaimanapun pada 8 Julai lalu, Nor Daliya memfailkan bantahan awal terhadap permohonan Mohamad Fahizul dengan alasan antaranya, segala wang dan hadiah pemberian plaintif diberikan kepadanya sebelum mereka bertunang iaitu semasa proses "pikat-memikat".

Aku percaya proses 'pikat-memikat' tu dinamakan courting. hmm.. Belum pun bertunang dah minta macam-macam kononnya akan kahwin. Tapi kesudahannya, nan ado! Seharusnya si lelaki rasa tertipu sebab si perempuan sudah berjanji sehingga masing2 sanggup bercerai dengan pasangan masing2.

Tiba-tiba aku teringat 1 kisah lampau di mana seorang lelaki telah membantu seorang perempuan untuk mendapatkan pekerjaan. Dalam masa yang sama, si lelaki mencuba nasib untuk memikat semula (atau lebih tepat lagi, melamar) si perempuan walaupun tahu dia bukan pilihan keluarganya. *Ya, mereka pernah punya sejarah bersama.

Si perempuan tak pernah bersetuju, sebaliknya menjarakkan dirinya. Selang sebulan, si lelaki datang menuntut janji. Seharusnya si perempuan membantah kerana dia tidak pernah menjanjikan apa2. Malahan dia telah pun memberitahu bahawa dia telah pun ada yang punya.

Akibat tidak tertahan dengan gangguan psikologi dari si lelaki, si perempuan bersetuju untuk bertemu semula. Malangnya, di pertemuan itu si lelaki telah mengugut untuk memberitahu keluarga si perempuan tentang sejarah mereka andainya si perempuan tidak menuruti katanya, atau berhenti dari kerja yang kononnya 'dicarikan olehnya'.

*Sedangkan, pekerjaan itu tak pernah dipohon oleh si perempuan. Dan dia pun bukan sedang mencari kerja ketika mendapat tawaran temuduga. Kelihatannya si lelaki telah mengaturkan untuk dia ditemuduga. itu saja. dapat/tidak semuanya bergantung pada hasil temuduga.

Sehinggakan si lelaki memaksa si perempuan bersumpah di atas Al-Quran & menandatangani surat perjanjian yang dia akan berhenti dari pekerjaannya. Bukan sahaja si lelaki telah menyakitinya secara mental, tetapi juga fizikal apabila dia menghalang si perempuan dari meninggalkan tempat tersebut. Segala yang terjadi cukup memberikan 1 noktah kepada si perempuan bahawa si lelaki itu bukanlah calon suami yang sepatutnya dipertimbangkan olehnya.

Selepas beberapa ketika, si lelaki masih cuba menghubungi si perempuan namun tidak diendahkan langsung. Panggilan tak pernah diangkat. Sms tak pernah dijawab. Sehingga 1 malam, si lelaki menghubungi melalu telefon rumah & si perempuan gagal mengelak. dia memberitahu bahawa dia sudah pun berada di hadapan rumah! Apabila terdengar suara orang memberi salam, si perempuan tahu dia sudah tiada pilihan..

Mujur dia telah memberitahu segala-galanya kepada orang tuanya, jadi mereka sudah bersedia menghadapi tamu yang tak diundang itu.

Tujuan kedatangan si lelaki itu adalah untuk meminta maaf kepada si perempuan & keluarganya. Dan untuk mendapatkan kepastian andai si perempuan bakal berkahwin tidak lama lagi. Namun itu bukan isu yang ingin dibincangkan oleh kedua orang tua si perempuan, tetapi lebih kepada 'tergamaknya seseorang itu untuk menutup pintu rezeki orang lain hanya kerana permintaannya tidak dipenuhi'.

Sang ayah sedia memaafkan, namun masih teringat-ingat sebaris ayat yang telah dilemparkan kepadanya lewat beberapa tahun yang lampau ketika si lelaki & si perempuan baru berpisah.

"pakcik tolong ajar anak pakcik."
Masih terngiang-ngiang di gegendang tuanya dan itu teramat mengguris hatinya.

Sebelum berpisah malam itu, si lelaki memohon untuk bertemu si perempuan untuk meminta maaf secara terbuka di hadapan orang tuanya. Dengan linangan air mata dan mengelak untuk memandang ke arah si lelaki, dia hanya sekadar mengangguk & menggeleng untuk menjawab setiap kata-kata.

Dan itulah kali terakhir mereka bertemu & berhubung.

Macam drama swasta, kan?

Dec 10, 2009

Teman sejiwa

Sejenak terfikir, adakah pabila seseorang itu didorong gerak hati yang sama dengan kita, maka boleh dianggap sebagai 'soulmate'?

Justeru, apa definisi sebenarnya?

Dec 9, 2009

di atas normal

Pernah dengar lagu Alif Sattar? Yang pernah dia nyanyikan semasa final OIAM dahulu...
Khayal, Tak Dapat Dikawal
Rindu Makin Tebal
Sejak Mula Kenal

Hari ini bukan nak bicara soal rindu sejak mula berkenalan, tapi soal pokoknya ialah tentang 'khayal'.
Beberapa insiden yang telah terjadi hari ini, mungkin disebabkan oleh fenomena khayal ini..

I. Simpang
Seperti biasa, sebelum ke tempat kerja aku harus menghantar adik ke MATRADE di Jalan Duta. Mula-mula agak berat hati sebab perlu bangun lebih awal (dia punch in 8.30 & aku 9.30) & mengenangkan kondisi trafik Jalan Istana - Jalan Duta setiap pagi. Tapi, hikmah di sebaliknya adalah aku berpeluang untuk tiba ke ofis lebih awal daripada biasa juga. Hari pertama aku hantar dia, aku sampai ofis 1 jam setengah lebih awal! Hari kedua, sejam awal. Tapi sekarang, sekurang-kurangnya 15 minit awal. Pada orang lain, aku tak pasti. Tapi pada aku, itu sudah cukup memberangsangkan. 

Oh, sudah lari tajuk nampaknya! Begini, dari Jalan Duta ke MATRADE aku harus tempuh 3 traffic light. Dan selalunya setiap kali aku tiba, pasti lampunya merah. Tapi hari ini, traffic light pertama, hijau. Kedua, merah. Yang ke-3 aku tak perasan tapi pastinya hijau sebab aku terlalu ralit mendengar ulasan Dina di ERA tentang Din Beramboi & peserta-peserta lain di Pertandingan Makan Roti Canai Terbanyak Secara Sopan sehingga aku sedar2 sudah berada di simpang T yang sebelum ini aku tak pernah lalu! Rupa-rupanya aku terlepas simpang ke MATRADE. Aku fikir aku dah salah jalan tadi. Phew~ 

Eh, bukan aku saja yang khayal. Co-pilot di sebelah pun tak boleh diharap. 2 x 5..

II. Pintu
Masuk ke MATRADE, seperti biasa menuju ke East Wing, tapi baru saja tiba di West Wing,
Adik: "Eh kat sini lah!" Aku macam, haaa? sejak bila?  
Adik: "Orang memang kat sini la.. " tetapi kemudian, "Eh, ni East ke West?"
Aku: "Hoiiii.. ni West lahhhh... East belum sampai lagiiii!!"
Adik: "Eh, hahahahahaha!"

Haih... apalah nasib dapat adik yang semulajadi sengal...

III. Ayah
Hari ini bawa bekal seperti biasa. Alah, cekodok aje. Habiskan stok pisang di rumah. Masa masukkan dalam plastik, ayah charge "3 ringgit!" E'eh.. kedekutnya.. x sampai 10 ketul pun... "3 singgit.." selamba aje dia. Lebih sikit dari Mail si 2 Singgit tu.. 

Sampai di ofis, sambil buat kerja, makan la cekodok. Tiba-tiba ada sesuatu yang rasanya aneh & kenyal. Cukup aneh sehingga aku terpaksa meluahkan keluar. Sewaktu itu aku sudah cuak habis! Kelihatan sesuatu yang merah & panjang-panjang. Getah??? Ini macam getah pengikat plastik tepung gandum aje! Macam mana boleh ada dalam cekodok??!! Haih... Nasib baik dia ayah aku! Kalau beli kat kedai, seharusnya aku sudah pangkah besar-besar! *yer, cekodok tu ayah yang bikin.. 

Hari ini memang hari yang penuh khayalan kah??

Dec 8, 2009

Berbaloi-baloi .: Entri ini tidak ditaja oleh Celcom :.

Akhirnya yang diimpi terlaksana sudah.. iSpy telah selamat menonton filem MySpy yang dilakonkan oleh pelakon kegemarannya, Harun Salim Bachik a.k.a HSBC.

Sangat sesuai ditonton ketika jiwa kacau & hati merasa gundah gerhana.
Babak kegemaran aku adalah ketika Abg Salleh diajar cara-cara untuk memadamkan mercun roket yang sudah menyala & ketika berada di bilik sejuk.
Sudah lama rasanya aku tidak ketawa x ingat dunia dalam panggung wayang bersama-sama penonton lain.
Tak percaya? Dapatkan tiket anda di panggung berhampiran. Selagi stok masih ada! Dan sebelum aku memberikan spoiler dalam entri ini.

Trailer nya mungkin kelihatan seperti tidak menggugat jiwa anda. Tapi sila percaya pada buah tangan Afdlin & Abg HSBC. Kudos to the team!



bukti pembelian


salah seorang pelakon kegemaran


Dec 4, 2009

kenapa kena tengok??

MY SPY

  1. Ini filem Afdlin Shauki - cip kodok aku
  2. Ada Hannah Tan Abg HSBC
  3. Merupakan genre filem kegemaran
  4. Ini kali kedua Afdlin guna nama aku dalam filem. Yang pertama dulu, dalam Cilok. ;p
  5. Sebab nama aku iSpy, jadi aku wajib menonton MySpy
 Adnan Sempit

  1. Spin-off movie kepada Remp-it
  2. Malaysia jarang ada movie spin-off (atau tak ada??)
  3. Nak tengok Sam bawak watak rempit-tak-berapa-sejati
  4. Melalui trailer saja sudah mampu membuat aku tak sabar menontonnya.
  5. Pelakon-pelakonnya semua lebih hebat berlakon dari pelakon Jalang yang ______ itu.
Jadi,  mari segarkan minda menonton filem ringan sebelum menghadapi cabaran yang lebih hebat di tahun hadapan. *Seperti tidak berkaitan aje.. Memang pun!

Dec 3, 2009

Kita memang tak ada jodoh.

We are what we eat.

Memang betul kata madah yang kita adalah apa yang kita makan.. Ertinya, apa jua yang kita makan, pasti akan menjadi darah daging kita lalu membentuk sifat jati diri kita.

Aku pernah dengar orang kata, restoran yang menjual liquor (minuman keras) sebenarnya premis itu tak akan dapat lesen HALAL daripada JAKIM. Jadi, Chillis?? Tony Roma? La Rambla? Johnny's Restaurant?

Bila ada orang forward email pasal kod2 lemak babi, selalu sangat aku setakat baca aje. seolah-olah aku ikut kata-kata "baca boleh, percaya jangan." entah kenapa. Mungkin sebab aku terlalu yakin dengan cop HALAL yang terpampang kat pembungkus makanan tu kot.

Harini aku terima lagi email sebegitu dan tiba-tiba aku terpanggil untuk mencapai sebungkus coklat Cadbury 75g yang dah lama ter parkir di atas meja aku menunggu waktu yang sesuai untuk dimakan. Lalu aku periksa senarai isi kandungannya....

Sebelum itu... untuk rujukan semua..


Dan ini hasil yang aku dapat..


Dan aku cuba lagi dengan makanan yang ada di atas meja..


Mungkin bukan rezeki aku semua ni. Mungkin ini rezeki rakan sebelah yang berbangsa cina..

Selamat tinggal Cadbury.
Kita memang tak ada jodoh....

Untuk rujukan lanjut: http://www.halaljakim.gov.my/directory/index.php?lang=BM

Dec 2, 2009

kenapa saya busy

entri ini layak digelar entri basi & berkarat sebab sangat overdue sekali..

beberapa minggu yang sudah aku dihambat tugasan-tugasan mengejut ketika sedang bersiap sedia untuk memulakan projek yang dijadualkan. bila namanya tugasan mengejut, seharusnya otak harus bekerja 3,4 kali ganda lebih pantas disamping mengelakkan dari membuat keputusan yang kurang tepat.

dari merekabentuk kad jemputan,buku program, mock magazine, etc. ke mencetak & memotong mengikut ukuran yang dikehendaki semuanya terpaksa dilakukan sendiri. mujur ada teman yang sudi membantu. kalau tidak, memang aku rasa aku perlu berumah di dalam ofis... nak cetak pun, bukan boleh sebarang cetak. perlu proof read, periksa warna & ukuran.. memang macam-macam lah! belum lagi pastikan info dalam website nya dikemaskini dengan info yang tepat..


sampai tak ada tempat nak letak tangan... haih...

tugasan terakhir. potong beratus buku program. lenguhnya kaki & tangan usah dikata!

dek terlalu mengejar kesempurnaan, satu detik kelalaian menyebabkan majlis yang dirancang gah tidak selancar yang diharapkan.. walaupun noda itu cuma 1 titik hitam sebesar sawi pun, segala curahan tenaga yang berganda-ganda besarnya bagai tiada makna lagi. itu hukum alam, barangkali.

silapnya apa? cuma terlupa memaklumkan kepada pihak penganjur yang susunan nama dalam buku program telah diubah kedudukannya untuk mencantikkan lagi layout. manalah aku tahu yang selama ini mereka membuat senarai hadiah yang dinomborkan adalah berdasarkan susunan di dalam buku program... sungguh aku tak pernah tahu!

akibatnya, bila kategori ke-2 diumumkan, senarai yang di baca emcee tak sama dengan hadiah yang disusun. menggagau kawan nak cari pingat & sijil.aku yang dibelakang pentas pun ikut sama gelabah! majlis jadi sedikit cacat bila pak menteri terpaksa menunggu seketika untuk hadiah sampai ke tangan.

apa-apa pun, syukur majlis berakhir dengan lancar & makanan yang disajikan pihak hotel sangat memuaskan! walaupun terpaksa bangun awal pagi di hari sabtu, puas hati la juga (sebab dapat melaram dengan baju raya baru..hehe)


hasil penat lelah.. alhamdulillah...
Rujuk sini untuk maklumat lebih lanjut tentang pertandingan ini. Khas untuk pelajar sekolah saja.


jaga kaunter pendaftaran guru


jaga pintu sambut pak menteri


jaga belakang pentas


jaga diri sendiri

hari yang memenatkan.. tengah hari panas terik. bila menjelang petang, ribut pula melanda. habis basah lantai tangga kat rumah. petang pergi tengok baby Nawaal dengan Zeela. Comel. Tapi sayang, tak dapat pegang & dukung sebab Nawaal tengah nak uk-uk... ;p Tapi tetap comel... Sorry xde gambar. Kena suruh Ayah Ngah dia upload gambar terbaru...

Dec 1, 2009

Menjual (kebolehan) diri

There're 2 things i hate most in career world:
1. Interview
2. Annual appraisal

Seriously. Dengan mendadak perasaan gemuruh akan datang bila kaki melangkah masuk ke 'bilik soal siasat'.Muka terasa panas. Tangan berpeluh. Kaki menggigil. Otak tiba-tiba kosong.

Kedua-dua 'aktiviti' ini memang membuatkan aku panas punggung, namun aku tak punya pilihan. Untuk terus bertahan di kedudukan sekarang, aku harus gigih mempertahankan sumbangan yang tak seberapa kepada syarikat agar terus dihargai.

Andai aku tewas, aku perlu kuat pula untuk menghadapi penilaian pandang pertama pihak penemuduga. Secara jujur, aku tak suka disoal siasat bertalu-talu. Aku jadi bingung samaada untuk bersandiwara atau jujur saja demi menjual kebolehan diri dengan harga yang paling tinggi.

Adakalanya aku berasa amat penat untuk terus bertahan dalam industri ini. Minat sahaja tidak mencukupi. Pengetahuan meluas mengenai trend semasa perlu dikemaskini selalu. (di mana aku belum temui masa untuk lakukannya).


Untuk penilaian tahun ini, selain memberi 'rate' 1- 10 pada beberapa item berkaitan pencapaian setahun ini, aku perlu:
1. senaraikan apakah pencapaian sepanjang 2009
2. post-mortem terhadap tugasan-tugasan lalu (baik, buruk)
3. sediakan hujah untuk komen umum selama berkhidmat di sini
4. jangka masa yang dihabiskan untuk sesuatu projek / tugasan.

Stress.

Nov 28, 2009

alhamdulillah

Rasanya lebih afdhal kita mulakan sesuatu dahulu dengan khabar gembira dari khabar lara, kan?

I. walaupun secara misterius, akhirnya sesuatu yang dirindui kembali ke sisi.

Adik: Along jemur apa kat balkoni luar tu?
Along: Hah?? manede apa2..
Adik: Nampak cam kabel usb jer... dah berapa hari dah... Pelik tengok...
Along: USB???? Mana, mana?



seharusnya aku terkejut besar melihat pemandangan ini. macam mana sesuatu yang dari dalam bilik aku boleh berada di luar terutamanya bila pintu bilik ke balkoni sudah berkurun tak di buka & kunci grill pun tak dijumpai. dan tiadalah faedahnya untuk aku secara tidak sengaja membawanya keluar ketika mengambil angin sebab balkoni ini menghadap bilik jiran dan bukan sesuatu yang molek untuk dilakukan. jadi sangat kurang arif untuk mengatakan aku tertinggal barang di situ sebab aku sendiri tak pernah melepak di situ sejak beberapa tahun yang lampau... bila dilihat lebih dekat, ternyata isinya kosong. kecewa. tapi...

Adik: eh, tu ape? *sambil menunjuk ke 1 arah. aku pun berpaling...



nah! di situ rupanya. tapi, bagaimana ia boleh ada di sana??? *maaf dengan kulapuk yang terhasil di batu balkoni. -___-

sudah hampir sebulan aku kehilangannya. pedihnya, buat aku hilang kata-kata. kemunculan semulanya juga buat aku kelu bicara. untuk selama beberapa minggu ini, dengan keadaan hujan & ribut hampir setiap hari, tidakkah ia pernah jatuh terutama kabel itu? bagaimana ia boleh kekal di kedudukan untuk beberapa minggu? kata ayah, kedudukan balkoni yang sebegitu tidak memungkinkan angin kencang untuk mampir. tapi kenapa bila hujan ribut tiba, lantai di pintu balkoni sering kebanjiran dengan air jika bukan angkara sang angin???

dan persoalan yang utamanya... SIAPA?

memang aku perasan pada malam selepas kehilangannya, aku dapati tingkap bilik terbuka. aku sangka adik/ayah yang membukanya. tapi keduanya menafikan.. tapi ketika aku menutupnya, tiada pula apa-apa objek kelihatan di situ. mungkin aku yang kurang periksa??

apa-apa pun, aku bersyukur kerana menemukan aku semula dengan cintaku. kata teman techies, insya allah cuma power supply yang perlu dibaiki. mudah-mudahan....

untuk tujuan keselamatan, aku bercadang untuk mengusulkan kepada ayah untuk menghapuskan balkoni tersebut dan menggantikannya dengan dinding tanpa tingkap.

p/s: pada yang kurang mengerti, aku berkisah tentang external hard disks aku yang pernah hilang lewat beberapa minggu yang lalu..

II. Rezeki untuk tahun depan...

Terima email di satu pagi. Di dalamnya tertera sesuatu yang aku sangat-sangat familiar...
Hello Fly FM Music Jury!!

How are you doinggggg???? Hope you guys have a blast weekend at Flyniversary! :) Thank you so much for being there for us, yeah, we know it was raining, so thank you, thank you, thank you, ZILLIONS OF THANK YOU for supporting us throughout these 4 years! Check out all the photos & videos at our website, www.flyfm.com.my.

By the way, the winners for w/c 9th Nov are:
1. H****** M****** (800829-14-****)
2...
3...

Congratulations!!! We'll send a notification email to you and please provide the details requested ASAP.
Dan yang seterusnya...
Hello winners of Fly FM Music Jury!

How are you guys doing??? Hope everything is doing great! Or are u feelingdown lately? Don't be. Put a smile on ur face coz u r Fly FM Music Jurywinners for w/c 9th NOV 09!

so here goes...

In order for us to send the RM100 cheque to you, we need the following
details:
 Syukur.....

Oklah, setakat ini dahulu yang termampu difikirkan untuk ketika ini.. :)

dengan satu lafaz

Bismillahirrahmanirrahim

Terkial2 seketika bila memikirkan apa ayat pertama yang paling molek digunakan untuk halaman yang sekian lama kontang & lapang. Mungkinkah naluri sudah sekering kulit akibat perubahan cuaca yang mendadak?

Maaf juga andai perubahan wajah ini menjelikkan mata. Sekadar mengikut selera mata sendiri. :)

Banyak yang ingin dikongsi. Entah yang mana satu harus dimulakan dulu... Hambatan tugas buat aku hilang daya untuk mengarang & membaca coretan rakan2. Maaf andai ada yang terasa dengan lawatan yang x kunjung tiba. Sebagai insan yang lemah *cliche tak mampu rasanya nak memuaskan hati semua pihak, lebih-lebih lagi bila hati sendiri pun belum mampu dipuaskan.

Cuba untuk lebih berhati-hati bila berbicara untuk mejaga hati, tapi adakalanya agak meletihkan lalu diam adalah senjata yang paling ampuh. Walaupun bila dipendam, sakitnya lebih dalam... Tapi selari dengan masa yang berlalu, luka & dendam insya allah terpadam.

Suka, duka sama banyak bilangannya. Mana yang terdaya, akan cuba dilarik memorinya..

Nov 14, 2009

rindu

tika ini ada pilu
saat ini terbit sendu
mengenangkan kau yang pergi dulu
tinggalkan aku
sayu.....

Oct 29, 2009

life's unfair I

layak ke aku nak berkata begitu?
adakah aku mempertikaikan takdir dari yg di atas... atau sekadar meladeni nasib yang menimpa?
definitely semua ini terjadi atas kelemahan & kebodohan aku sendiri.
dan bertambah2 bodoh la aku kalau still nak pertikaikan caturan yg maha kuasa..

I.
dulu aku jumpe handphone nokia kat car park. aku cari owner dia n pulangkan. and skang hard disk-hard disk aku hilang, xde ke org yg baik hati nak pulangkan??? segala memori & masa depan aku hancur sekelip mata. mp3(yg ni aku x berapa kisah. mana2 leh dapat), gambar, video, designs, resume, reference documents, office works, project design and paling sedih, the only copy of PROJEK FINAL YEAR aku. with the source files! TT____TT

II.
saje je aku surfing for jobs.. sekali terjumpa link utk 'tangga gaji' graphic designer secara general and sadly diorang letak untuk senior exec max gaji adalah RM2900. what??!!! adakah aku perlu apply keje art director baru dapat merasa gaji 3juta? ops sorry 3ribu. adakah diorang ni sedar betapa sengsaranya keje sbg graphic designer especially yang ada perkataan 'cum'kat belakang jawatan dia?

mmg la keje tu x sesusah peladang, pesawah, penoreh getah mahupun penarik beca. tiap keje ada cabarannya. itu aku akui. tapi kalau boleh biarla ganjaran tu berbaloi dgn cabaran & effort yang dicurahkan. as quoted by my fellow designer, "we don't puke design. u can't just poke our throat and 'bluekkk~' ahh here's ur design". idea bukan datang sekelip mata bila2 masa diperlukan. kadang2 5minit dah dapat konsep. kadang 5jam pun belum tentu ada hasil. and this is 'the best' we can get? tolong laaa jobstreet, naikkan sket bar tu. i believe lots & lots of companies use this as their reference.\

hah lg 1. salah 1 job requirement: chinese speaking preferred. nampak nau nak set2 dia aje. xde ke kompeni yg buat "jawa speaking preferred"? "ability to speak minang is an advantage."

III.
bila nak buat 1 event / acara / apa2 laaa, semestinya kita plan dulu apa yg diperlukan, budget n everything, kan? especially bila benda tu kita buat tiap2 tahun. tapi kenapa sampai sekarang pun, lps dh bertahun2 pun still benda last2 minit gak jadi pilihan tertinggi? event dh la selang berapa hari jer, n masing2 ada tuntutan masing2. belum lg masuk urusan & tuntutan dari 'daerah' lain. semua nak cepat. semua nak urgent. bahu pun sampai senget sebelah memikul semua ni. bukan xboleh bagi. boleh... tapi plis laaa JANGAN LAST MINIT.

plan out your needs. camane nk setelkan 2,3 kerja(read: design) dalam tempoh masa yang sama? same deadline.
sorang nak bunting design.
sorang nak book cover design.
sorang lg nak A6-sized card. ini siap print skali. ntah berapa keping ntah nak.
nasib bunting tu ada yg sanggup pikul.

belum masuk lg keje2 remeh-temeh yg menyelit2. ada lak yg dok mintak gmbr2 dr library utk presentation bos dia. smlm dh bg dekat 100mb pun xcukup lg. nak many2 more lg. ehh xde masa laaa nak carikan & shortlist kan satu2. pastu nk transfer over ke server HQ plak..

at the same time, another pending job tetibe jd active balik n kena get ready to go for printing and all.. website nk kena update.. nasib ada programmer yg sudi tlg updatekan. aku bg detail jer.. dan semua2 ini nk siap before / by lusa.

and keje yg sepatutnya dibuat isnin lepas based on schedule yg dh disediakan, satu haprak pun x buat lg~ ini deadline mmg xleh ampunnye. fixed. shoot!! baru teringat nk kena edit lg schedule tu ats arahan big bos! dang! TT___TT

IV.
ini kisah tipikal. kita layan org elok2, tapi dia layan balik macam sampah. or worse, depan2 muka manis macam cotton candy. kat blkg rupanya ada plan lain. the one yang kita selalu spend time sesama, sharing things and thoughts, kita ingatkan utamakan rakan & keluarga dari segalanya.. tettt!! family mebe yes. but frens? sorry babe.. money comes first!! dlm kepala yg dia pikir, duit duit & more duit!
  • kita ingat kita sama2 spend time tolong kat charity event, doing good deeds for free.. sekali ternampak macam dia bg resit kat organizer, and prolly some change... hmmmm suspicious~
  • dia dpt tau kita penah g 1 salun utk trial package tp xmampu nk continue sbb mahal sgt.. beribuuu.. dia offer 1 package yg adik dia dpt dr bofren dgn separuh harga. still beribu gak. to cut the story short, dpt tau dr salun yg sebenarnya adik dia dpt hadiah dari contest.. bukan bofren belikan. kita x jadi beli. dia nk cut down lg jd suku harga. da hellll..... dah la menang dr contest, lg mau jual kt org. tipu some more!! the next day, x bertegur sapa langsung, padahal kita x ckp pun kita dh tau cite sebenar...
  • dia nk pinjam duit. bila xdpt nak bagi sbb pokai jugak, dia suruh mintak duit dr org lain(family) utk bg dia pinjam jugak2. 
  • kita nak sharing2 makan strawberry ramai2 tapi  xde coklat untuk cicah. so mintak tlg dia belikan Cadbury Dairy Milk kt kedai bawah. yg saiz besar xde, so belilaa yg saiz sederhana tu 3 ketul. sama2 cairkan coklat & cecah strawberry smpi habis 3 kotak. in the end dia ckp, "so coklat tu kira camne eh? we divide bayar la ehh.." habis tu strawberry tu xmau tong2 bayar jugak ke?? ni bukan tanam blkg rumah laaa...
  • dia jual t-shirt bg pihak kawan dia. dia cuma bgtau 1 harga aje. after all these things yg dah jadi ni, kita terpikir.. t shirt tu mmg harga standard atau harga dah mark-up????
"duit duit.. di mana kau duit..." @ "it's all about the money.. money.. money..." - mungkin ini sesuai utk ringtone dia..

V.
sebenarnya aku on lappy sbb nk update resume kat jobstreet. skali username & paswed x igt lgsg. email yg aku guna utk register dulu tu pun email lama yg dh kena hack. demm! langsung xleh nak retrieve paswed / username. dan aku dah terlalu mengantuk utk reka resume baru utk dihantar esok. *pengsan berguling2 ke bawah bukit.

Oct 22, 2009

love itu ape?

LOVE ITU SUBJEKTIF.
Ada ketikanya kita mampu tersenyum di kala kita teramat marahkan dia.
Ada ketikanya kita rasa sejalur bahagia melintas sebentar dalam hati kala kita melihatnya tersenyum melihat/mendengar celoteh kita.
Ada ketikanya kita rasa sangat2 sangat2 marahkan dia namun kita tak tega untuk menyakiti hatinya. Walaupun kata2nya meruntun jiwa kita. *Adakah itu bodoh?
Adakalanya perlakuannya buat kita mentafsir semula... "apakah betul jalan itu yang ingin kupilih?"

Aku rasa ada 1 je jawapannya.

Di dalam keributan perbedaan2 itu berkonflik sesama sendiri... terdapat 1 cahaya rasi terbit di antaranya. Keserasian yang membuatkan pahit jadi manis, ikhlas dalam menerima buruknya, rela untuk menghadapi risiko yang menanti yang x diketahui nasib & penyudahnya.

Yang pastinya, LOVE ITU SATU PERJUDIAN.
We never know what we'll get. We can only predict, play the card wisely and hope for the best.

Cuma kadang2 terdetik juga... Apakah penghargaan di atas pameran kasih sayang yang dicurah tanpa secara berlebih2an itu tidak perlu? Walau dengan sekadar ucapan 'terima kasih'? Apakah ego itu lebih bererti dari segalanya?

Jawabla. Aku x tau. Sebab aku bukan mindreader nor a psychiatrist. "How can i know if you don't tell me?"

Oct 21, 2009

perkahwinan itu satu penyatuan yang suci

aku tau cite ni agak basi, tp nk wat cenggana kol 4 td baru aku dpt bukak paper online sat. then dpt tau sasha bashir da kawen. so sebagai seorang yg kepoh, aku pun g la spy blog dia... ada gambar2 wedding dia.

ya ampun.... suwitnye diaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... i like everything at the wedding. the theme, the dress, the cake! omaigod. speechless jap tgk keindahan & kesempoian wedding dia. xde nk serabut2 atau gah2 bagai.. simple giler. theme putih. putih pun melambangkan kesucian thus explained the meaning of a wedding.

ikut ckp kt paper tersebut, dia x wat duit hantaran pun.. juz cincin, quran & 100g emas. untungnya laki dia! haha!!

neway, sasha *ceh macam dia kenal aku jer~ congrats... i kidnap 1 pic from ur blog ek.. untuk more beautiful pics, silalah ke sini.

1 word.


BLISS~

Oct 19, 2009

awak sayang saya tak??

aku agak kekeringan idea nak menggebang even ada beberapa perkara terlintas dlm kepala. dia takat lintas je. x stop plak.. huhu! neway, aku tempekkan benda yg aku rasa quite interesting kt sini. obviously not written by me~ saje.. sharing is caring kennn...

TIPS WANITA DISAYANGI LELAKI


1. Bila si dia sibuk. .
Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah.

2. Bila si dia ego..
Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan.

3. Bila si dia romantik..
Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama.

4. Bila si dia panas baran...
Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri dulu sampai kemarahan reda.

5. Bila si dia penat...
Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan.

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri..
Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain.

7. Bila si dia mengongkong...
Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya, takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua.

8. Bila si dia selamba...
Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya.

9. Bila si dia curang..
Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati.

10. Bila si dia lurus bendul
Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.



AMARAN KERAS: sila jgn tengok gmbr di bawah lama2. bahaya untuk kesihatan. "gambar ini mengandungi paracetamol. sila patuhi dos yang disediakan."


sayaaaaaaaaaaang sesangat! *pengsan!

Oct 15, 2009

this is not a First Come First Serve world

sesungguhnya kekadang rasa cam diri ini berada dlm hiatus di tengah keributan.

banyak sgt benda yg nak kena buat smpi 1 point aku jd blur & tak tau apa yg perlu dilakukan skang.

org lain pun sibuk gak. yea yea.. time2 camni bila dibanding2 aku la yang paling kurang sibuk makanya aku la yang sepatutnya menadah segala curahan dr langit keramat yang maha deras tu.

nanti bila hampir sampai di penghujung jalan, semua bebanan yang terkendong akan berlumba2 sesama sendiri. satu situasi yang sangat2..... 'normal'. dan aku pastinya sbg perempuan yg org label sbg multi tasker yang gagal harus gunakan skill tersebut.

hmph.. mungkin org ingat aku berkira. no. m not. cuma aku penat bila semua benda2 ni terlambak kat depan mata dan aku xleh buat2 x nampak & being ignorant. even aku terpaksa stop kan keje yg aku tgh buat separuh jalan, demi memberi laluan pd benda yang datang last minit.

dan sesungguhnya.... aku dah lost count!


...no, aku bukan seorang akauntan mahupun juruaudit.

Oct 14, 2009

kelakar jugak eh...

aku ada banyak hutang cerita dalam ini blog. sedang berkira-kira bilakah masa yang sesuai untuk aku mengarang ayat nak gebang sama anda semua.

hmmm.. adakah korang perasan mengapakah saya tak menulis short form dalam ini entry? hehe...

tadi saje je tengok blog orang and click Translate. kekeke.. lawak jugak bila baca. kalau nak try, boleh g kat Google, taip url kat Search box tu, then bila kuar result, klik link Translate. pastu pilih bahasa apa korang nak translate kan. bila ada perkataan melayu yang kamus google ni tak dapat nak translate, terutama short form, maka jadila entry ala2 skiping london makcik markonah. bahasa rojak laa. grammar harusla lari... itu laa yang paling fun sekali!!

kat bawah ni aku paste entry masa gempa bumi hari tu. untuk bandingkan entry asal, korang skrol aje ke bawah. tayah aku nak paste 2 lagi. jap lg nk tgk entry yang ni cam mana rupanya. haha!!


mana datang tang David tu ntah!!!

UPDATE!: ni plak yang entry hari ni. hahahahaha!!!


nampak cam xde keje je bila wat benda x berfaedah ni kan... padahal..... memang dasar x sedar diri! *entah apela polakk di Gugel ni nak translate jap lagi~

Oct 7, 2009

bukan abg jamil & pak mentuanye saje yg kaki penipu

aku sbnrnya bz ya hamat minggu ni.
xde masa nk pk ayat nk gebang even aku ada beberapa keping story nk di mory kan.
tapiiii.... ptg2 yg aman x berapa nk damai sgt ni, aku dapat sesuatu melalui Mr. G-surat.
malas nk taip byk2.. baca je la yg tertera di bawah...

***************************************************************************

Facebook to me

D**** sent you a message.

Subject: hello

"Hi nice to know u
U look so elegent ! u may match my requirement at 1st glance as my biz partner, but dun know yet, bcos i dun know whether u r tht kind of person who hv enthusiam to success ! If yes, do return me w ur ctc no ! if no or if u r oredy very success in ur life , then,its ok, we can still be friend, u may also encounter some friends who wish to success or not happy with their current situation , they may not hv right oppurtunity to achieve their dream. so, do not hesitate to intro them to me ! thks & i appreciated if u can take a deep consideration on my suggestion & together we look ahead to the journey of success !"

***************************************************************************
ape, gambar aku pegang baby tu ada rupa bisneswoman ke???

senangnye org skrg cari bisnes partner eh... ingat aku hadap sgt bisnes yg tahpape tu? siap soh tolak member yg tgh susah lg..

alo brader, nk bisnes ikut la cara betul. baik ko pegi mana2 kedai mamak, pilih 1 meja secara random.. dan tanya, "incik mau jd bisnes partner saya kah?" sama je kan? kat sini, ko pilih org ikut gambar (sbb aku rasa aku dh private kan page aku). kat kedai mamak ko tgk muka org. siap leh tgk cara dia bercakap lg... jenis kuat gebang ke tak.. cuma bezanya, kat mamak ko ada harapan dpt pelempang free.

sama gak la ngan kes nak berkenalan siap puji melangit padahal baru tgk gmbr sekeping. siap bg no fon lg. ko nak aku jual no ko kat sindiket MLM & vacation club ke??

so pada rakan2 di luar especially pompuan.. toksah la senang sgt caya ckp org yg nama betul dia pun kita xtau. takyah nak beliak2 mata dengar 'betapa banyak kapal di laut' yg dia ada. selak2 la sokkabar betapa banyak pompuan mesia yang terkandas kat lokap china, jepun, brazil & mcm2 negara lg dek tertipu dengan benda2 yg seangkatan yg camnih..

bukan nak ckp besar, tapi berhati2 je lah...

Sep 30, 2009

ehh tak terasa nk nyanyi lagu Ruffedge pun lah~

lagu mana? lagu nih.. "marilah bergoyang...." *ulang sampai penat.
mungkin lagu paling sesuai: Sway by Michael Buble. hehe..

ok, kata kunci pada hari ini ialah GOYANG.
seperti yang dijangka, status di facebook kebanyakan rakyat malaysia & mungkin jugak di indonesia lebih kurang sama... "terasa gegar lah.." "goyang2 wei..." dan yg sewaktu dengannya..

jam menunjukkan pukul 6++. aku tgh gigih kejar deadline. org HQ menunggu2.
Wili kat pantry plak dok gigih menapau donut KK.
tetibe dia menjerit. AAHHHHH!!
aku plak terasa cam debar semacam. isk, apesal nih?
kerusi aku bergoyang kiri-kanan. tapi sloooooow aje.
ahh sudah!
mcm yg aku penah rasa je nih...

aku berdiri cecepat, n tanya Zam. "wey, rasa x??" dia geleng.
aku toleh kat Heidzir plak.. "ada x?"
dia mengangguk laju.
aku soh Heidzir tanya bos.
bos pun rasa. skang semua orang dh rasa!
bagus! so aku tak mabuk.
tp yg x bagusnya, bangunan bergoyang2.
kali ni lebih lama dr yg dulu.
bayangkan anda di tingkat 12. apa anda rasa?
mcm2 benda negatif terpapar kat layar transparent otak aku mcm slideshow powerpoint.
kaki aku terasa sedikit lembik. menggeletar pun ada.
Wili keluar pantry.. "Ada semut....~"
=___= itu yg ko jeritkan tadi ker, pompuan??

setelah berbincang ala kadar, kami bergegas keluar.
sebelum tu aku sempat save keje yg aku buat td, tutup Firefox & Windows Explorer.
tapi x dan nk off pc.
semua orang menuju ke lif.
gile kan? bangunan bergoyang, n kitorang turun guna lif!

teringat kisah 2,3 thn lps.. same story.
cuma ia terjadi before lunch hour.
semua, maksud aku SATU BUILDING turun guna tangga.
masa tu bos yg skang ni xde sini. *dia lum jd bos aku.hehe..
bos yg dulu tu, dia yg awal2 kuar bilik dia n soh kitorang kuar bangunan.
tgh kecoh2 kt opis, kitorang berdegar2 g tangga.
bersesak2 dgn orang ramai. 13 tingkat je in total. 1 tingkat ada 2 unit pejabat.
tapi, tetappp lenguh kaki hokeyyyyy... siyes.
mula2 mmg la semangat turun tangga.. bila smpi tingkat 6, kaki dh mula cramp. ehh bukan 6.. 8! seksa gile nk smpi bawah!!
dh la tangga tu sempit~
sampai2 je bawah, pintu lif pun terbukak jugak..
sapa yg keluar?
bos!!!
cissssss! dia yg soh kita turun tangga.. dia lak lek2 je guna lif.
alasan dia: tangga penuh sgt org.. =___='

so tadi, lepas lebih kurang 5-10 minit kt luar bangunan, bos & staf lain decide nk naik balik. rasanya xde apa2 kot.
tapi aku masih diulit paranoia.
so aku nk balik!
walaupun jam masih belum cecah kol 6.30pm.
kaki masih lembik2 lg sket2. *lg 1 aku nk blk cepat! haha!
bos pun ckp, ok la xpe.. so, hehe... ca alip but je laaa..
aku sempat panggil Zam sat..
"tolong off kan pc~ hehe.."

di tepi2 jalan kat wisma yow chuan & city square, kelihatan sekumpulan manusia & pekerja kontrak sedang berkumpul2.
aku bet diorang mesti rasa yg sama.

balik rumah, aku citer kat ibu.
dia cakap, "haaa ibu pun rasa gak tadi. ibu kat atas katil kat bilik. sekali rasa cam goyang2. ibu ingatkan ada HANTU."

ya ampunnnnnnnn.....

tukar angin same ke ngan buang angin?

lately ni ntah apesal aku asyik terasa-rasa cam penat..
dah lama sgt bersabar.
rasa cam selama ni aku x ke mana2. x ke depan. x jugak ke belakang.
aku xpasti ape sebenarnya peranan aku.. apa value aku.. kat mana letaknya aku..
ini ke harga yg perlu dibayar hanya utk menjadi 'setia'?
sampai bila nak bertapak kat comfort zone?
comfort zone tu xkan selamanya selesa..
mcm tapak kasut.
mula2 mmg selesa..
lama2, haus jugak...

mungkin aku perlu luaskan radius, panjangkan antenna.
it's time for me to MOVE ON.

Sep 25, 2009

STICKY-LEKIT2-MODE: gema takbir di pagi raya....

biasa la kalau dh melekit mesti lambat sket nk tanggal kan? so utk entry2 baru, scroll down okeh.. ;p


pd yg aku x dpt tag kat fb tu sori sgt2 sbb dia kasi tag 50 org je..
aku ni kan byk wat salah kt org.. so agak sedar diri la untuk mintak maaf kat semua2 yg ada..

jadiknye utk rerakan seblogger & penyinggah tetap & separa tetap ataupun kebetulan je tiba ke blog pemalas ini, aku nk sampaikan ucap salam penuh kasih mesra lagi berbaloi2 utk korang.

di hari yg mulia itu marilah kita bekerjasama melayan tetamu yang hadir bersama senyuman di bibir walau pinggang terasa nak patah!

tidak dilupakan genggaman erat memohon ampun dan maaf di atas segala salah silap yg telah lalu & yg bakal tiba kejap2 lg.. huhu! in advanced gituss..

di akhiran ini, semoga anda2 semua tidak menggigil2 tangan menyelok poket mencari2 'sampul gembira' buat adik2 & anak2 yang sengih nya selebar meja kopi.

dengan linangan air mata, kuucapkan
"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARI KAMI 4U2C!!"

Sep 20, 2009

Satu waktu dulu, aku sukeee sgt2 main mercun.

Makcik aku - Mak Teh dulu keje kt kilang mercun kat Balakong.
so bulan puasa je kitorang mmg kenyang main mercun la..
Dh la ms tu dok kt kg.. xde lampu jalan. Eh, ada kot tp jauh sket dr umh. So jalan dpn umah tu mmg gelap gelita.
Abg Aji & Abg Emi suke sgt2 baling mercun pop kat basikal / moto yg lalu lalang. heheh, mcm setan perangai. tp sll diorang aim kwn2 diorang je..
Kalau ada mercun papan, alaa yg org cina sll bakar ms raya diorang tu.. Pakcik aku - Cik Ros akan gantung kat dahan pokok rambutan kt depan umh dia, n kitorang bakor! mmg pekak telinga sekejap dibuatnya..

Itu dulu. Masa zaman membesar kt kg. *Kg laa sangattt..

Bila dok kt umah skang ni, jgn harap laaa nk dpt main mercun. kalau dpt main bunga api pun dh kira sukurrrrrr sgt2. Sampai aku dh lupa dh berapa lama x main mercun~

Tahun lepas, balik dr berbuka kt kg baru, budak2 opis aku sebok soh benti *derang tumpang keta aku. Rupa2nya nk singgah beli mercun. Memula aku tunggu kt keta je, tp lelama aku pun terjebak!

Tp ai tell yu, mercun tu elokkkk lg berbungkus kt dlm plastik kt bilik aku nih. Cuma bunga api je dh guna sepeket 2. Yg lenlain x terusik. Apsal tah, mood nk main mercun cam dh hilang. Atau mebe umh aku xde budak2 kecik kot...

Well, itu cerita tahun lepas. Tahun ni, entah kenapa aku jd gile2 emo bila aku dpt tau org main mercun. Budak2 opis yg tumpang keta nak benti beli mercun, mmg harapan je laa.. haha! Bukan nye aku jeles sbb x dpt main. Tapi, tah la.. Terutama bila baca je paper bulan puasa, adaaaaaaaa je kes budak beraya kt spital sbb main mercun.

Bukan thn lps xde kes yg sama. Lupa ke? Haih.. Tapi tu la.. Benda ni dh meresap jd budaya org Melayu sebenarnya.. Asal nk raya, mesti nk ada mercun. Cam org Cina... *time raya cine xde lak aku baca paper ada budak cina masuk wad sbb jari putus kena mercun.. ke sbb aku x baca sin chew jit poh / nan yang siang pau?

Selagi x kena kat batang hidung sendiri, selagi tu la diorang xkan stop.

Boleh laaaa nk ckp, "alahhh bukannya main mercun buatan sendiri pun..". "Main la elok2." Semua org ckp camtu kottt.. Belum kena, leh laa ckp camtu. Cuma kalau dh kena se das, tgk leh ckp ke x? ke.... leh meraung je?

ada gak budak yg tgh jln kat bazaar ramadhan cedera kena mercun yg dibaling oleh orang lain~ sian dowwww... x pepasal kena. tu yg kekadang aku rasa cam sajeee je nk langgar meja org yg jual mercun tuh..

x campur lg kes yg baling mercun DALAM LIF. habis terbakar lif tuh. aku xtau laa celah mata otak dia tersorok.. ape gile ke baling dlm lif? kalau terbakar kondo tu, camne? kalau dia dok kt dlm kondo tu, x pikir ke mak ayah ada kt atas nu? tu la dia.. terlebih kreatif sgt smpi otak pun retarded..

Lg best, org kt surau tgh azan nih... dia dok pumpang! pumpang! oklaaa aku faham, budak kecik, apa dia tau.. abih tu, mak ayah yg dok perati or kt dlm rumah (sll baca kt paper, mak ayah mesti ada dlm rumah time ank main mercun kt luar) xkan xleh soh ank tu stop.... hormat la sket, sedara.. xnak hormat kt jiran2, hormat la sket kat azan tuh..

akhirun kalam, sila laa jamu mata dgn pemandangan yang mungkin akan terjadi kt kita 1 hari nanti kalau terus2an dgn sikap ignorance, degil & rasa best bila pegang mercun. aku x heran kalau lg 10 tahun, kita kena tambah bilangan tapak parking utk golongan disable. ohh dan toilet juga.

bukan mendoakan, sekadar mengingatkan..

Muhammad Nur Sufian, 6, putus tiga jari kiri akibat terkena mercun berhampiran rumahnya di Kampung Simpang Tok Ku Chabang Tiga, Terengganu


MUKA Mohd Zulkifli melecur akibat terkena letupan meriam tanah buatan sendiri ketika bermain bersama rakan di Kampung Cherang Batang, Jertih, Terengganu

MOHD KAMAL cedera di mata, pipi dan bibir menerima rawatan di Hospital Tuanku Fauziah Kangar

nk lagi best, korang leh gugel: 'Tragedi Mercun Bright Sparklers, Sg Buluh (Mei 1991)'

aku pun nk jd ignorant gak la.. "hmph sukati korang laaa tgn koranggggggg..."

Sep 17, 2009

STRESS

lg nak raya ni makin stress plak rasanya..

bukan aje psl hal2 kat rumah, tp dgn hal2 di kantor jugak~ time tgh ligat mengejar deadline, yang lain pulak datang bertandang skali.. hadoih.. berkerut2 dahi aku tgk keje yang makin bertindan2 ni. *ok aku nk start bebel psl keje. kalau malas baca sila scroll laju2.

semuanya nak urgent! urgent! urgent! bonus xde lak nk urgent kan ehhh?

camne nak bahagi2kan tugas kalau setiap member dlm designer team ada deadline masing2..
nak pass kt sapa lg keje tu? nak x nak, kena la tadahkan jugak...
nk mock up 18hb, final design 24hb which kitorang pasti requestor x tolak cuti raya.. *tepuk dahi.
aku sendiri ada deadline yg tahap xleh ampunnya 30hb ni.
x leh ampun meaning, xleh lambat submit design sbb ia merupakan event terbesar skali.
kalau thn2 lepas, design kacang2 je aku bg sbb takat alter dr previous year punya.
skali ms meeting aritu bos ckp, "this time we give a NEW look la.. hoh?" wafetakkk!!! sempat ke otak aku beroperasi?? dgn mood cuti raya nya, nk fikir design baru lg... mesti nk hantar plg cikai 2 design berbeza... aku plak cuti raya seminggu.. maknanya aku ada 5 hari je lg?? kang ada yg kena dtg keje time cuti kang ni... ahhh!!!!

aku perlukan sesuatu!!



PLING!!!!


kan best kalau tetibe benda alah ni muncul depan mata tetiba. *ingat ko dlm iklan O-gawa???!!

aku mmg dh lama berangan nk massager Ogawa. dulu2 ms zaman x sedar diri nak kusi urut dia. *xsedar diri tu x mampu nak membayor~ skang ni cam sedar sket2 laa.. so aku downgrade kan sket.... dr kusi urut, aku beralih ke pengurut mata. heheh..

aku kalau stress mmg byk kerut kat kening. *abislaa kedut dahi ai! kadang2 sampai aku terpaksa tepuk2 kat situ nk kasi lega.. skang ni pun tgh dok kerut2 ni.. erm, itu kira termasuk area mata la gak kannn... campur silau skrin monitor lg. dh la aku ni mmg ada astig.. *nak jugakk justify konon mmg nk kena beli nih... =__='

dengan adanya promosi Ogawa ni, aku rasa inila masa yang dinanti2kan. sebabnya, kalau dgn harga asal dia... mmg takkkkk laa aku nk beli wey... aku malas nk tanya kaler apa yg cantik sbb for sure jawapan korang smer bias kan... memasing kan ada citarasa & warna feveret sendiri kan.. so, aku ikut mana stok yg ada je nnt. *ceh, cam nk g beli esok je gaya...

dekat 75 persen kooooo.... bile lg weyyyy.... aku rasa nnt kismes / raya cine kang ada la kot promosi camni.. tp x pasti la produk yg sama atau x..

apa? deepavali? oh sy x kerja ngan Ogawa, cik.. maaf yer..

Sep 14, 2009

ada jugak yang x suka beraya ekkk....

adakah sbb aku belum kawen maka aku xlayak nk nasihat kt org yg dh kawen??
kalau jawapannya YA, maka silala tekan Alt+F4 secara serentak.
kalau jawapannya APE SALAHNYE, then bleh laa teruskan baca *kalau nak

umum diketahui ada stgh2 lelaki mmg pemalasssss ya amat nak prepare utk raya. mana yg dh kawen tu, serah segala2nya kat bini. dia ikut jer..
itu ok la lagi.

tapi camne kalau ada yg malas nk beraya sampai bini nk beli kuih raya pun cakap "tak payah.. bukan ada org nk dtg rumah.." baju raya? "alah... pakai sekali je masa raya 1st. xyah laaa.."
meleleh air mata bini kenangkan nasib.

kalau camtu, apa ertinya HARI RAYA dlm kehidupan seorang lelaki ini? dh puasa sebulan, seharusnya kita raikan dgn gembira. x salah nak berjimat.. tp xkan la kuih raya sebalang pun xnak beli? katakan laa konon yakin bebenau xde org dtg beraya.. tetibe raya ke-15 tgh sedap2 tgk tv kt umh, tetiba ada plak org bg salam... nak beraya. nk hidang apa? biskut hap seng?

bukanlaaa nk kata kita raya ni MESTI ADA baju raya, kuih raya, langsir raya, kasut raya segala.. cuma, kalau mampu.. apa salahnya sediakan apa yg terdaya...

aku xnak sentuh psl golongan yg x mampu dr segi material.. sbb kita faham keadaan dia. tp kalau jenis yg ada keta, ada umh wlaupun sewa, ada pekerjaan tetap walaupun gaji kekadang miss, agak kurang logik kalau nk kata 'x mampu nk sediakan sedikit persediaan'. xnak sedia utk diri sendiri, ok fine.. anak bini?? bukan ke di bwh tanggungan anda?

cuba la sesekali selam sket perasaan sang isteri.
bukan ke dlm perkahwinan tu sendiri menuntut tolak ansur, sesuaikan diri antara 1 sama lain, communication, etc?
jgn la harap isteri je faham suami tapi suami wat dekk je kat isteri as if isteri tu sekadar robot yg menurut perintah.

juz my 2 cents. lgpun, kan ini blog aku yg empunya...?

Sep 13, 2009

Budak Dodol

dedulu masa kekecik aku xberapa suka sgt.
ntah.. cam susah je nak makan... liat semacammm jek..
biasanya dodol ni org hidang masa hari raya, kan? tp aku rasa kat stgh2 tmpt, dodol ni dh mcm kudapan harian dh.

pernah masak dodol? lama kan...?
aku xpernah. tgk pun x pernah.
smlm kat prima saujana ada event kacau dodol. mak ajak g tgk sbb abg ipar jd salah sorang tukang kacau dodol. konon nk gerak kol 10. tp aku ter lama lak kt bilik air. huhu! kol 10++ baru gerak. sampai2 sana, kak long dh kacau2 basuh kawah dah.. haha!

rupa2nya diorang dh habis dah... tp ada gak kawah2 lain yg dok gigih mengacau lg. kaklong ckp, diorang start plg lmbt, diorang laa yg plg cepat masak, n diorang laa yg paling menjadi. kental siot.. x lembik lgsg.. sekali tarik je putus! ni baru bestttt....

tp tu laa... x dan nak bahagi2 kat org, ramai yg dh serbu amik. ptt nya kumpul2 dulu ngan group2 lain baru start bahagi. tp org ramai dh x nyabor agaknye.. terus amik. ceh~ tp xpe, mak ckp Rabu ni nak wat lg kat rumah! yeay!!

tp sempat gak laa selamatkan 1 tupperware kecik. belasah kat situ gak.
aku ingatkan org tua je sker mkn dodol.
budak kecik pun suke!! ada 4 budak kenit yg suke nauuu mkn dodol babah dia. dlm dok main2 kat situ, kejap2 lari kat meja ambik dodol.
yg plg kelakar, yg plg kenit tu laa... dlm mulut x habis kunyah lagi, tangan dh seronok tarik2 dodol. hihi~ comel!!!




3 peminat dodol yg kenit & budak besar yg xsker dodol. haha!
alia, mirul, aisyah & irfan

Sep 11, 2009

dam dam dum bunyi mercun

kanak2 datang berduyun-duyun..
ehh betul ke? cam salah jer...

haa...
selamat hari raya semua!! ehh, awal nye bg ucapan raya?
haaa... sebabnya aku dh start raya dh arini.. hadoih... harap2 bleh la setel b4 raya kang..
korang ada yg dh raya dh ke? ke aku sorang je??
tapi xpela.. aku postpone dulu celebration raya aku ni dulu..
nk kasi sama ngan org lain dulu.. baru syok raya ramai2~

camne persiapan raya korang? setel dah??
aku baru dlm 40% kot... baju baru siap 2.
kasut dh ada. tp terasa nk beli sandal la plak.. sebab aritu aku beli kasut covered.. huhu!
kalau byk kuar-masuk umh org utk beraya aku prefer sandal je sbb sekali sauk leh terus jalan~
tudung x carik lg nih... hadoi... poning makcik!
rumah pun x abih komeh laie~' tenaga2 buruh' kat melaka nun pandai lak pilih nk blk umh bila dh dekat2 raya. wiken ni patah laaa pinggang den ni haa...

ada gak baju yg tailor lom call2 lg.. haih.. baju2 tu laa yg aku nk pakai time raya sbb baju kurung biasa & simple2 je. kalau baju2 moden ni aku biasa nya pakai time g kenduri je. hehe..

aku x macam org lain yg melaram ngan baju raya bling2 di pg raya.. sbb nya raya pertama aku sgt2 lah hectic nya. org dtg x putus2 n keje aku sok sinsing lengan jer.. *bukan bergaduh, tp dok dapur je hoccay~ mmg sgt2 penat & adalah sgt2 rugi kalau aku pakai baju raya yg santek2.

kdg2 aku pakai baju keje je. ahh org bukan tau. diorang x 1 opis ngan aku... ;p
kdg2 nk salam cium tangan mak ayah pun kena tunggu MALAM oke.. pg2 lg dh ada org dtg, xkan nk soh diorang tunggu luar dulu kenn? "tunggu jap ehh.. kitorang nak bermaaf-maafan dulu nih..."
amik family portrait? lg laaa nan ado!

dedulu masa arwah atuk ada, kitorang pg raya mmg serbu umh dia dulu.. berkompol smua kat sana. kalau nasib baik, semua 13 adik badik mak ada skali. pastu bergambar ramai2 kat tangga luar. sbb kt situ je muat. haha!
kol 11, 12 tgh ari dh g town kajang lawat 'sedara' lg 1 iaitu 'Tokyo Photo'. amik family portrait kat situ lak. heheh..
tradisi tu stop lps atuk meninggal thn 2002 kot. sbb thn tu atuk meninggal masa pg raya.
sejak tu mmg kitorang raya kat umh jer. ;(

.............
....................

tetibe aku hilang idea nk tulis ape.

Sep 6, 2009

slot akasia

kata orang hidup bagaikan dlm drama.
atau lebih hebat lg, fairy tale.
mungkin itu hidup org lain, bukan aku.
drama ada episod bersambung2.
indah bahagia melantun2.
kejutan demi kejutan mencipta letusan.

anak dara pulang ke kampung halaman setelah sekian lama.
ibu bapa suarakan kerisauan.
saudara mara bertanya2.
lantas anak yang penat melayan cuma mampu menyerah segala2nya
apa yg terbaik di mata mereka
dia sekadar mengikut kata
persetankan apa bicara jiwa
pedulikan reaksi teman
andai lukisan x seindah lakaran
dia sekadar berharap ada sinar bahagia di hujung jalan.

tipikal drama?

Sep 4, 2009

coba kau coba.. renung ke mata aku

...dan kau akan melihat,
ini je yg mampu dipersembahkan dulu.

nk kata sneak preview pun bleh..
ini rasanya hanya sebahagian yg aku nak ceritakan sejak minggu lepas tapi x kesampaian lantaran bebanan keje yg sgt menyesakkan jiwa.
nk pk karangan, gmbr, video.. yes, this time ada video. heheh.

jadi, tungguuuuuu... *kalau nak la..

apakah yang mereka rebutkan sebenarnya?


skodengkah?


sedap & lazat berkhasiat

Aug 31, 2009

FAILED: there are no stupid questions,

... only stupid answers & stupid people.

1. what is the name of Malaysia's flag?
errr... *(o_O)

2. how many colors are there on Malaysia's flag?
errrr 16? *tepuk dahi

3. what is the theme of this year's Merdeka Day?
got theme ahhh??? ahahhaa! *kelakar la tuh?

m proud to be Malaysian but m a bit ashamed of these fellow Malaysian who got busted on national tv. mebe the crew twisted the questions.. who knows, rite.. but still, kantoi!

.: questions extracted from Merdeka Quickie's segment ' Are You Smarter Than A Budak Darjah 3'

HAPPY MERDEKA DAY, FOLKS!!

merdeka kah kita?
hmmm sok pg nak kuar, nk kena pakai baju kebangsaan ke arr? huhu!

Aug 28, 2009

FAILED: apa kaler mau? biru? kuning?putih?

mebe entry ni kureng sesuai sempena puasa ni, tapi apekata anda semua anggap ini semua sebagai chobaaannnnnnn....

sape kt sini penah mkn LAMPU? camne rasa dia ekk? lampu ada kaki ke, lampu gantung?
hehe...

Aug 27, 2009

ignorance

lama gak x update eh. maklum laa puasa. heheh!

takdelaa siyes bulan puasa ni aku penattt banget. apa taknye..
  1. kena masuk opis awal sejam sebab nk balik kol 5 nye pasal
  2. sampai2 opis terus bergegas buat keje sampai ptg. deadline jemahat nih & ada boaanyak lg keje xsiap. lebih dr 50%! dah la xleh nk stay back!
  3. kena redah trafik jam hari2 masa balik. trafik jam ni mmg tahap hanjeng punye lah! sakit jiwa dowwww.. dgn yg lembab stok konon nak santai2 amik angin ptg lagi, yg mencelah2 mcm dia sorang je nak balik berbuka, yg x reti bg ruang kat yellow box tgh jalan sampai block keta lain nak gerak, yg ter block betul2 depan traffic light tgh2 simpang 4, dan bermacam2 perangai laha manusia2 yg keje kt kl nih.. x campo lg org2 xpuasa yg punnn bergegas nak balik awal gak... yelah, org ada rumah kan... takpe2.
  4. sampai kemarin aku sgt2 stress dgn dugaan2 ini ditambah ngan terik mentari lg... aku terpaksa tepuk2 dahi & between kening utk legakan stress. siyes, x tipu. smlm Tuhan simbah bumi ngan air secukup2nya. ambik obattt...
  5. nak kejor ke pasar romadhon pulak utk family.. pastu kejar balik rumah plak. dh 2 hari aku dgr azan dlm keta. smlm alhamdulillah sempat 2,3 minit. itupun sebab aku x g pasar. tau dh konfem xkan sempat. nasib ada yg baik hati tlg belikan siap2.
  6. nak tido lmbt pun serba salah takut terlajak sahur cam aritu. smpat mkn nasik sejemput jek~ haih....
jd dengan kekangan2 tersebut badan aku sgt lah terasa penat. aritu aku buka ngan air je. penat sgt2. rasa cam mengah lak bwk keta sbb berkejar2. mcm la aku walkathon dr kl ke kjg! kol 9 lebih baru aku berselera nak berbuka secara solo.

anyways, smlm dpt rileks sket & aku amik kesempatan utk melawat bank kegemaran aku utk masukkan gaji. *kalau x penat pun aku g gak. gile ape nak tangguh2 bank in gaji??? dh la kena tggu 3 hari floating...

lps tu g la lepak kat Blues Kopi. salah 1 kopitiam terbaru kt bangi nih. customer x ramai pun. biasala bulan puasa ni, kurang sket yg nk lepak luar mlm2. well, bukan psl kedai tu yg aku nk cite kan sbnrnya.. *gile pjg intro!

sebelah meja aku ni ada sekumpulan customer. aku lupa nk kira brp org total.. seingat aku dlm 4 org kot, plus 1 baby. comel!

aku x amik pot pun apa yg derang borakkan. cuma yg aku agak ter pot-pot menengok asap berkepul2 dari area situ. asap pebenda? apelagi? asap poof poof lah!

ada 2 org yg smoking kt situ. pompan sorang, laki sorang. aku xkisah dgn senario pompan bertudung yg sap-kok nih.. bukan pemandangan yg baru utk aku. yeah, tudung bukan passport utk cop seseorang tu perfek segala segi. agree.

tp rasa naaak je aku sound semangkuk dua kat mangkuk2 tersebut tapi ntah laaa kaki ni mcm terpaku plak. huhu! halasannnn!

neways, walaupun derang letak jari yg mengepit rokok dgn penuh gaya tu kat hujung sudut meja bertentangan ngan baby tu berada, BUT STILL.... apa, igt asap rokok tu cuma bergerak 1 arah je ke? time bercakap hala2 kat baby tu (walaupun selepas anda sap-kok) dgn mulut still bau asap, saki baki nikotin & tar masih lg melekat dlm nafas anda yea.. sila maklum.

bleh tak, lenkali nak g lepak minum tayah bawak baby? kalau xde org nak jaga kan baby kat umah, TAYAH KELUAR. chatting je kat YM ke FB ke MS ke.. mana2lah. kalau betul nk sgt berborak laa...

well, juz my 2 cents. kalau ada aku tersilap fakta kat memana, mintak mahap awal2 la eh. bukan nk ngumpat, cuma nya benda ni common sense je. sepatutnya ikut logik akal fikiran memasing la kan?

adakah ia masih tak tercapai akalmu?

Aug 24, 2009

Random Comments III

  1. for ones who have been rejected for numbers of time, it is questionable if they can handle another rejection. most of the times, they will try to avoid the situation in any possible way. but if it still happens, again... i doubt if they could still feel a thing.
  2. ada orang, bila lapar jadi marah. ada jugak yang bila marah jadi lapar.
  3. when people try too hard and the result is below the par, then they will start to think if it's worth to keep on trying.
  4. ada orang, bila dh kena press baru keje jalan. work under pressure katanya. ada orang x leh kena pressure. terus x jalan2.

Aug 21, 2009

Sahaja Aku Puasa

jgn lupa mlm ni pasang niat.. niat sebulan terus, senang! mana tau kot2 nanti ada terlajak x bangun sahur.. huhu!

utk semua kawan2 & blogger2 sekalian alam (xkan ada blogger alien kot...), aku nk mohon ampun & maaf kalau ada tersilap kata, tersasul bicara, tersinggung jiwa, ter hitu ter hini.. merujuk kata2 adik junior aku kat asrama dulu, "biasala kak.. kita kan insan yg lemah..." ketika menjawab kata2 seniornya.

ni nak puasa ni, molek lah kiranya jika kita mulakan dengan hati yang suci murni. semoga lebih tenang menjalani ibadah puasa. dan semoga amalan kita semua diberkati-Nya. aminnnn...

korang semua mesti ada pengalaman menarik waktu berpuasa dulu kan? especially masa kekecik.. mandi lama2 tu dh normal sangat dh!

dulu2 kan, aku skolah biasa waktu pagi, then kol 2.30pm g skolah agama lak. aku panggil 'g ngaji'. bukan belajar mengaji je kat skola tu.. subjek lain pun ada. sejarah, tajwid, tauhid... aku dulu 'ngaji' kat Sek. Ren. Agama Sg Balak. balik kol 5.30 utk Tahap 1. 6pm utk Tahap 2.

aku g ngaji jalan kaki jer dr umah mak. adala dlm 500m kot. utk kanak2 sekenit aku, seksa gak weyyy nak jalan tgh hari buta time bulan posa... da la xde payung...

biasanya 1st subjek adalah mengaji muqaddam / quran. kdg2 kitorang ngaji dlm kelas. kdg2 kat dewan solat. kalau kat dewan solat tu, mmg duduk berkumpul2 la baca.

bila dh lama dok situ, aku mula laa x tahan kepanasan.. maklumla bangunan kayu, kipas pun x laju mana... kejap2 aku & kwn2 g toilet. basuh muka jerrrr... x lalu wey nak minum air toilet tuh~ tp ada gak yang minum! ustazah konfem dh syak.

lps 2,3 hari asyik berulang-alik g toilet.. aku naik penat. 1 hari kawan aku bwk sesuatu g kelas. dia bungkus ketul2 ais dlm sapu tangan & bila rasa panas je dia pun dgn nyamannya menuam2 mukanya dgn sapu tangan tu. puh! tengok pun dah heaven! agak hairan camne ais dia x cair2 dr rumah. mebe dia letak dalam tapawe kot..

aku xleh wat camtu. umah mak xde ice yang dlm acuan tu. ais dia smer stok dlm plastik putih tu. kalau nak ais, kena pecah guna pisau/lesung. and kalau aku mintak mak, mesti dia x bagi! nak pecah sniri x reti..

jadi alternatif yang aku dapat fikirkan adalah dgn bawak sapu tangan aje g ngaji. bila rasa ngantuk/kepanasan, aku g toilet & basahkan sapu tangan tu. kdg2 aku xperah pun. menitik2 la air dari sapu tangan tu. tu yang best tuuuu... kat lantai kayu koridor dr toilet ke kelas, mmg berjejer la air. siap ada trail. leh tau budak ni jalan senget ke jalan lurus. haha! yang pasti, langkah smer cepat2. takut xcukup air smpi kelas! haha! comel je bila bayangkan..

walaupun masih tetap kena ulang-alik ke toilet, tapi at least kurang la sket trip nak ke toilet. kalau tak, baru je masuk kelas, rasa cam nk g toilet balik! selalunya sapu tangan yg basah tu aku letak kat riba. so kain aku selalu la basah.. tp aku xkisah sbb bukan aku sorang je camtu.. hehe..

itula salah 1 pengalaman aku berpuasa kat skolah dulu. susah camne sekalipun, aku mesti nak puasa penuh. sebab, kalau x penuh, nanti duit raya xcukup $30. Arwah atuk janji 1 hari $1. & aku mesti celen ngan adik aku sapa dpt plg banyak! hoho!

tingat masa beratur nak mintak duit raya kat atuk. "puasa berapa hari?" kalau puasa cukup 30hari, lantang je suara. kalau x cukup, ckp slow2 je.. huhu... rindunya... *eh, ni dh masuk citer raya!!!

Aug 20, 2009

Jangan Kedekut Jika Nak Hidup Lebih Lama

Di suatu petang yang damai..

"Uiii nak ke mana tuuuuu.. meh ler singgah.. "
"Nak g soping laa Cik Enon oi..."
"Amboi Cik Petom.. kenmain semangat nak beraya... jalan x toleh kiri kanan dah..." Cik Petom hanya tersengih menampakkan baris gigi yang diselangi sebatang 2 gigi emasnya.. "amboih, cantik nye Cik Petom arini... tapi ada satu je yang kurang.."
"gapo dio Cik Enon?" curious sungguh Cik Petom. pantas di belek2 mukanya dengan cermin dari bedak compact nya.
"tak ada topeng penutup mulut & hidung la Cik Petom.. skang ni kan heboh org mati sbb H1N1. Cik Petom nak beraya kat spital ker???"
"e'eh... hehehe.. err.. ni nak g beli la kat kedai depan ni..." terkedek-kedek Cik Petom meninggalkan Cik Enon yang tersengih2 memangku cucu.



*kisah ini hanya rekaan semata2. tiada kaitan dgn yg masih hidup / mati.

INFO: Harga siling topeng muka
  • Tiga lapis 80 sen seunit
  • Dua lapis 20 sen seunit atau RM10 sekotak
  • Selapis tujuh sen seunit atau RM7 sekotak
  • N95 - RM6 seunit
Sila rujuk gambar di bawah.

sila repot di talian ini (1 800 88 6800) jika terjumpa kedai yang menangguk di air keruh.

Aug 17, 2009

FAILED: gezutan isnin

Last week aku dpt invitation g tgk movie Orphan kat MV, kan? so aku igt hari tu nak balik awal la sket. dlm pala otak aku dh set, Isnin!

so malam ahad pun aku planning2.. x jadi la balik awal. pekata hafdey je? leh blk umah salin baju skali. tayah la pakai baju keje g movies.. & tayah hadap jem kat tun razak sampai ke bangsar nun..

pagi isnin, aku plan nk btau bos biter mengezut ni. nak EL hafdey la konon. tp sbb bos bizi bona dok kulu-kilir jwb fon sana sini, aku postpone niat. lps meeting je la btau.. sambil2 tu pk alasan apa nak bg. hehe..

meeting pg ni extra stgh jam la plak.. aku dh sangap2 dlm meeting room. tapi dalam sangap2 tu aku tetibe terpikir, ehh premiere screening tu hari apa sbnrnya ehh? aku rasa cam 18. 18 tu isnin kan? aku check diary (ye, mmg aku dh lost date. aku hidup kira ikut hari je..) arini 17~

sebaik meeting setel jek, cecepat aku check email. menggagau cari old mail! bila dh jumpa je aku baca:
You're cordially invited to the Premiere Screening of Orphan happening on;

Date : 18 August (Tuesday)
Time : 9pm
Venue : GSC Mid Valley, Hall 3

deym!! esok ker?!! nasib baikkkk aku x btau bos lg dowwwww! kalau tak, melingkup le aku! and nasib baik la aku x bersusah payah bwk baju spare in case x sempat nk hafdey (bajet workaholic keje byk arr..)! tp kat Geng Jahat aku dh bitau pg2 lg aku nak hafdey rini..

lps lunch td kat sinki, slh sorang Geng Jahat dgn lantang nya bertanya, "so, when exactly u nak EL?" (=___=')

Aug 14, 2009

FAILED: bukan salah lembu menge 'moooooo'

Ruangan FAILED dlm blog ini adalah untuk mengantoikan benda yang aku spot dlm menjalani kehidupan seharian. Untuk edisi pertama, mari kita lihat kesalahan yang x disengajakan oleh web admin sebuah akhbar online.


berita yang sebenarnya adalah di sini. hehehe...

Aug 13, 2009

Kisah Benar Aku

pernah x korang takutkan mak ayah korang? xkira la secara sengaja ke tak? hehe.. aku pernah. dan kerana pengalaman itulah, aku telah berjaya merembat 2 keping tiket utk nengok cite saiko kanak2 yang aku idamkan - ORPHAN.

wuiii cite ni masa aku tgk trailer pun dah terenjat2 dah.. aku mmg sker citer2 saiko camni. dia buat kita terfikir sejenak. sejenak je la. 2 jenak pastu lupa dah... hehe..

sebelum tu nak ckp, "timekasih Nuffnang..." hehe.

pada yg registered to Nuffnang, mesti korang akan pasan kadang2 dpt email dr diorang. kdg2 Newsletter la, pengumuman la.. apa2 la. kena baca tu, so korang xde la missed apa2 yg best dr diorang. diorang ni rajin gak hantar updates tau..

tapi kali ni, bukan dtg dr email tapi banner ad yg kat dlm blog ni. ada skali tu aku tgk kat blog aku sniri kuar iklan pasal Orphan. aku pun kelik lah...

rupa2nya Nuffnang anjurkan 1 pertandingan.. "What is the scariest thing you did/wished you’ve have done to frighten your parents." 100 pengomen yang bertuah akan dpt 2 teket Premiere Screening kat MV, pastu dpt gak baju & topi tp yg tu on 'sapa cepat dia dapat' basis.

and tadi aku dpt email: Invitation to Premiere Screening of Orphan. wahhh sukerrrr!!

di bawah adalah kisah benar yang aku gebang kat diorang.. ;)

iSpy Says:


well, i don’t mean to scare them but 8 years ago they received a phone call from a man telling them that he’s a doctor & their daughter was in his clinic - got injured in a motorbike accident. After some instructions from the doctor on how to reach his clinic, they’re welcomed by the view of me in the clinic’s bed, with bruises & bandage on my whole chin and waist. The doctor advised them to take me to the hospital for x-ray as he suspected there might be some broken bones on my face so he dare not to stitch the wounds.

In the ER, apart of having a broken jaw, i scream my lungs out when they stitch my teared waist. My mum said she can hear it from the end of the corridor. Oh before that i almost got into a seizure caused by the trauma. To make the story short, i spent 3 days 2 nights on the hospital bed. =)
so, rajin2 la jenguk Nuffnang selalu yer.. ;)