Sep 20, 2009

Satu waktu dulu, aku sukeee sgt2 main mercun.

Makcik aku - Mak Teh dulu keje kt kilang mercun kat Balakong.
so bulan puasa je kitorang mmg kenyang main mercun la..
Dh la ms tu dok kt kg.. xde lampu jalan. Eh, ada kot tp jauh sket dr umh. So jalan dpn umah tu mmg gelap gelita.
Abg Aji & Abg Emi suke sgt2 baling mercun pop kat basikal / moto yg lalu lalang. heheh, mcm setan perangai. tp sll diorang aim kwn2 diorang je..
Kalau ada mercun papan, alaa yg org cina sll bakar ms raya diorang tu.. Pakcik aku - Cik Ros akan gantung kat dahan pokok rambutan kt depan umh dia, n kitorang bakor! mmg pekak telinga sekejap dibuatnya..

Itu dulu. Masa zaman membesar kt kg. *Kg laa sangattt..

Bila dok kt umah skang ni, jgn harap laaa nk dpt main mercun. kalau dpt main bunga api pun dh kira sukurrrrrr sgt2. Sampai aku dh lupa dh berapa lama x main mercun~

Tahun lepas, balik dr berbuka kt kg baru, budak2 opis aku sebok soh benti *derang tumpang keta aku. Rupa2nya nk singgah beli mercun. Memula aku tunggu kt keta je, tp lelama aku pun terjebak!

Tp ai tell yu, mercun tu elokkkk lg berbungkus kt dlm plastik kt bilik aku nih. Cuma bunga api je dh guna sepeket 2. Yg lenlain x terusik. Apsal tah, mood nk main mercun cam dh hilang. Atau mebe umh aku xde budak2 kecik kot...

Well, itu cerita tahun lepas. Tahun ni, entah kenapa aku jd gile2 emo bila aku dpt tau org main mercun. Budak2 opis yg tumpang keta nak benti beli mercun, mmg harapan je laa.. haha! Bukan nye aku jeles sbb x dpt main. Tapi, tah la.. Terutama bila baca je paper bulan puasa, adaaaaaaaa je kes budak beraya kt spital sbb main mercun.

Bukan thn lps xde kes yg sama. Lupa ke? Haih.. Tapi tu la.. Benda ni dh meresap jd budaya org Melayu sebenarnya.. Asal nk raya, mesti nk ada mercun. Cam org Cina... *time raya cine xde lak aku baca paper ada budak cina masuk wad sbb jari putus kena mercun.. ke sbb aku x baca sin chew jit poh / nan yang siang pau?

Selagi x kena kat batang hidung sendiri, selagi tu la diorang xkan stop.

Boleh laaaa nk ckp, "alahhh bukannya main mercun buatan sendiri pun..". "Main la elok2." Semua org ckp camtu kottt.. Belum kena, leh laa ckp camtu. Cuma kalau dh kena se das, tgk leh ckp ke x? ke.... leh meraung je?

ada gak budak yg tgh jln kat bazaar ramadhan cedera kena mercun yg dibaling oleh orang lain~ sian dowwww... x pepasal kena. tu yg kekadang aku rasa cam sajeee je nk langgar meja org yg jual mercun tuh..

x campur lg kes yg baling mercun DALAM LIF. habis terbakar lif tuh. aku xtau laa celah mata otak dia tersorok.. ape gile ke baling dlm lif? kalau terbakar kondo tu, camne? kalau dia dok kt dlm kondo tu, x pikir ke mak ayah ada kt atas nu? tu la dia.. terlebih kreatif sgt smpi otak pun retarded..

Lg best, org kt surau tgh azan nih... dia dok pumpang! pumpang! oklaaa aku faham, budak kecik, apa dia tau.. abih tu, mak ayah yg dok perati or kt dlm rumah (sll baca kt paper, mak ayah mesti ada dlm rumah time ank main mercun kt luar) xkan xleh soh ank tu stop.... hormat la sket, sedara.. xnak hormat kt jiran2, hormat la sket kat azan tuh..

akhirun kalam, sila laa jamu mata dgn pemandangan yang mungkin akan terjadi kt kita 1 hari nanti kalau terus2an dgn sikap ignorance, degil & rasa best bila pegang mercun. aku x heran kalau lg 10 tahun, kita kena tambah bilangan tapak parking utk golongan disable. ohh dan toilet juga.

bukan mendoakan, sekadar mengingatkan..

Muhammad Nur Sufian, 6, putus tiga jari kiri akibat terkena mercun berhampiran rumahnya di Kampung Simpang Tok Ku Chabang Tiga, Terengganu


MUKA Mohd Zulkifli melecur akibat terkena letupan meriam tanah buatan sendiri ketika bermain bersama rakan di Kampung Cherang Batang, Jertih, Terengganu

MOHD KAMAL cedera di mata, pipi dan bibir menerima rawatan di Hospital Tuanku Fauziah Kangar

nk lagi best, korang leh gugel: 'Tragedi Mercun Bright Sparklers, Sg Buluh (Mei 1991)'

aku pun nk jd ignorant gak la.. "hmph sukati korang laaa tgn koranggggggg..."

5 comments:

YanTzAnabella said...

gilew kentang weh....kalau aku la ade kat situ waktu derang baling mercun dlm lif...aku akan suh dieorg mausk dlm lif..tgk die nak msuk ke tak,,,jhehhehe

Unknown said...

tu la.. aku rasa kentang pun x gile camnih~ goreng pun sodappppp....

YanTzAnabella said...

aaaaaahahhaha

Siti Nornadiah said...

kalau lah aku dalam lift tuh sure pekak dah..

hunta je!

Unknown said...

bukan je pekak.. aku rasa telinga ko pun leh hilang~ haha!!