Jun 17, 2009

FREE GIFT - sapa nak???!!

okeh, by this time mebe ada yg kata "mahal nyer... smpi RM50 nk tanam pokok jer... dah la jauh banat nuuu..." atau "pehhh depan umh aku pun aku leh tanam wei~" pasal entri aku yg sebelum nih, kan? so.. utk korang2 yg xmo gi tp tetap nk menyumbangkan sesuatu utk bumi kita, aku nak bg samting nih... hmm, utk yg nak duduk & tengok aje pun dipersilakan tengok jugak la..



nama kempen tu aku suka2 je bagi.. nih, aku nak bg korang biji benih utk korang tanam sendiri kat mana2 tempat yg korang rasa sesuai.. depan rumah boleh.. depan ofis pun boleh.. mana2 laaaa ikut suke korang.. tiap paket ada 4 biji, so korang tanam la 1 utk tiap tempat. kiranya korang akan tanam 4 batang pokok la.. kalau nak share dgn kwn2 sorang sepokok pun boleh... sila la click & zoom kat gmbr atas tu utk detail lanjut yer..

pokok ni bukan pokok renek2, tp pokok besar. so utk permulaan leh la tanam dlm pasu dulu. kang dh besar sket pindah kan la kat tanah lak.. tp kalau umah korang x cukup tanah, bleh la korang tanam kat tepi jalan kat area umh korang.. xde hal.. janji tanam.


pokok ni nama dia Cassia Nodosa (Pink Cassia). org melayu panggil ape, aku xtau la plak.. mebe korang leh tanya kwn2 yg lebih arif psl pokok2 ni.. ni ada extra info psl pokok ni..

  • Family: Caesalpiniaceae
  • Genus: Cassia
  • Species: javanica
  • Category: Trees
  • Tropicals and Tender Perennials
  • Height: 30-40 ft. (9-12 m)
  • Spacing: 30-40 ft. (9-12 m)
  • Sun Exposure: Full Sun
  • Bloom Color: Pale Pink - PinkWhite / Near White
  • Bloom Time: Mid Spring - Late Spring / Early Summer
  • Foliage: Deciduous
  • Other details: Average Water Needs; Water regularly; do not overwater
  • Seed Collecting: 1) Allow pods to dry on plant; break open to collect seeds. 2)Remove fleshy coating on seeds before storing. 3) Properly cleaned, seed can be successfully stored.

utk cara2 tanam dia, leh g kat website yg tertera kat kertas yg aku bg nanti. detail smer dlm tu... kalau tak, g sini je laa.. http://www.thedivelabel.com/worldofdive.html baca dulu b4 tanam. salah tanam kang, sesia jek..

so, camne? takyah risau. aku x jual. benda ni FREE aje.. aih, benda free pun xmau ke?? kalau nak, roger2 kat aku keyh?

yg t-shirt tu extra jer. if nak beli, leh g kat parkson / borders.. tp on selected outlet jer.. 10% of the sales akan disumbangkan ke GreenAid. t-shirt tu 100% organik. byk design ada..

huge thanx to divelabel, MNS, FRIM, Parkson & Borders.
special thanx to kwn aku yg bg stok benih nih.. even dia x baca pun blog aku nih...

esok lusa (means makan tahun gak laa), kalau anak2 cucu korang nampak pokok ni, adaaaa gak cerita korang nk bg kat dia.. "pokok ni kan ____ yg tanam tau..." hehe.. bukan utk org lain, utk generasi akan dtg jugak... ye dok?

SAVE THE PLANET.
in conjunction with World Environment Day.

14 comments:

Siti Nornadiah said...

tengkiu gegeks..
i nak!

:P

Unknown said...

tengs gegeks.. nanti i pass!!
muah!muah!

Mizzy said...

nak 8 biji...

Unknown said...

okei, nnt ambik. bleh u tanam kt depan umh, so jiran u xdelaa kongker parking keta lagi.. hahaha!! biar semua xdpt! padan muka!

agzamry said...

weii i nak gaks....
x kira....nak nak nak!

Unknown said...

oke oke... dah reserved kan dah.. tulis nama besor2. AG PUNYER!

kalinda said...

klu pos ke jb dikira free gift jugak ke?

Unknown said...

ahaha! tunggu org jb dtg kl atau org kl dtg jb lah.. baru kira FREE.. kuikuikui!! jgn riso.. xde expire date..

YanTzAnabella said...

huhuhu..i loikesss,,,,geggegege...

Habang said...

Saya juga mahukannya. Permintaan saya ini sangat serius.

malkomal said...

ha yelah.. kat jb nak gak ni.. sangat cantek bunga2an pada pokok itu..

Unknown said...

yanti: nak gak ke? nnt leh bg bila jumpa..

raoul: kalau betul2 serius, nnt leh uruskan..

mal: kalau byk request dr jb, insya allah aku sudi mengeposnyer..

tp kena igt tau, pokok tu nnt jd bwesaaaaarrrr... tanam jarak2 atau lain2 tempat..

Habang said...

Iya, saya betul-betul serius. Saya sentiasa serius, jarang sekali saya tidak serius. Sejak dilahirkan saya memang serius.

Unknown said...

ye ke habang?? nnt i bg masa kat urbanscapes ehhh? ;)