Apr 14, 2009

kempen sepanjang hayat


haritu kecoh pasal earth hour. dlm byk2 yg sokong, banyak gak yg komplen. persoalannya, apa inisiatif yg kita smer bleh buat utk terus hidup kat bumi yg makin tua ni? mmg laa.. sooner or later bumi pasti akan musnah. bila dtgnya kiamat. so, tayah laa buat apa2 utk 'selamatkan' bumi nih.. camtu? kita tau ke bila nk jadinya tu?

ada setengah2 org sokong/sambut bila ramai org buat. jd follower la kira. tp takat hari tu aje la.. lepas tu, haram... aku x ckp diri aku perfect & buat semua2 tu. kdg2 aku tido gak ngan lampu yg terpasang.. (nasib meks pakai lampu energy saver - tp itu bukan lesen utk membazir ya anaq2!)

bumi dah makin panas. ais kt kutub dh makin cair. lama2 x mustahil benua asia ni akan jd cam atlantis. sehari aje x cukup utk kita betulkan balik climate yg asik berubah2 ni.. rasanya, it wud take forever! tp at least we did something utk mengurangkan / melambatkan proses ni.. tgk aje laa cuaca skang.. dah bulan 4, tp cuaca still x menentu.

ada sorang akak opis aku g bukit tinggi, indonesia. dia cakap kat sana tengah panas! wat berat beg je bawak baju sejuk bebanyak.. aku tengok dunia ni macam dah terbalik180 degrees. tempat yg panas jadi sejuk.. yg sejuk jadi panas.

Tahukah Korang
La Nina sebenarnya memberi impak yg lebih hebat dr El Nino
Kalau nk bakar sampah pun, sket2 sudahla.. The best way is actually by decomposing the trash. Lama2 leh gak wat baja utk pokok bunga melur yg ditanam tepi kolam tu..

Kereta/motor/lori tu rajin2 la servis supaya asap ekjos yg keluar tu cantik sket kaler dia.. Ini hitam pekat mcm asap serombong kapal! Aku rasa kapal skang pun dah x camtu dah asap dia...

Tolongla.. Sayangi bumi kita. Educate the youngs. Continuosly. Bukan takat pada hari2 tertentu / untuk tempoh2 tertentu aje..

Iklan:
Aku paling pantang org yg buang sampah merata2 be it dari dalam keta, tepi koridor, even tepi tong sampah pun ada! aku rasa cam nak serkup je kepala dia ngan tong sampah tu.. benda punya besar kt situ pun x kan xnampak. buta kayu ke apa?