Apr 8, 2009

hujan yg turun bagaikan mutiara..

bila nk ckp psl hujan je mesti teringat lagu tu. asal x tingat psl 'pagi yg gelap, kini sudah terang..' ekk? haha! neways, bukan nk ckp psl band Hujan tuh oke.. (sori nanad) tp nk citer yg smlm aku lmbt g opis sbbnya nk tgk MHI smpi abis segmen.

best sgt ke MHI tu?

oh biasa2 aje, tp smlm AG interview 1 uncle nih psl cara pemanduan ketika hujan lebat, which i found very2 informative. uncle ni somebody la tp x igt lak dr mana tp dia mmg expert laa psl keta nih.

apa yg aku igt...
  1. 1st skali of coz la bila hujan kena lebih alert
  2. focus akan out 20%. so kalau driving dlm hujan kurangkan 20km dr current speed kita.
  3. bila hujan di siang hari, digalakkan pakai cermin mata hitam. yes! sunny itew harus dipakai ye anaq2.. kenapa?? sbb dia ala2 cermin yg di tinted gak la.. vision kita akn lebih clear bila cermin keta itu dibasahi manik2 hujan berwarna putih. x caya, sila demo sendiri.
  4. bila langgar lopak air, JANGAN BRAKE!! sbb bila break, tayar akn locked dan itu yg menyebabkan keta TERBABAS. so, the best way is LEPASKAN MINYAK n control stereng. tayah pk la psl drop gear ke ape ke. tade masa! gue lagi panik ketika ituhh!!
  5. jgn brake kat selekoh. ajegile!! patut b4 selekoh lg dh brake.. like 50-100m b4 selekoh tu. kat litar F1 tu pun ada signboard 200m b4 corner gitu.. ini uncle tu laa yg ckp.
  6. check bunga tayar camna cara dia buang air. bukan shi-shi / u'uk ehh... bunga tayar tu camna arah aliran keluar air dia.. org beli tayar kena tgk bunga dia.. make sure arah aliran nya ke luar.
  7. sediakan tuala & air dlm keta. bukan utk kesat peluh/jd minuman korang.. tp bila aircond x berfungsi, tuala tu bleh guna utk lap cermin yg dh berkabus tuh. n kdg2 korang lap2 tp x ilang2 kan? aa gunakan la air tuh...
  8. keta lowered mmg bagus tp kena tgk gak suspension tu & body ratio dgn enjin dia. ada stgh2 keta g lowered tp spring g potong, apa kes? pastu g ubah enjin pakai enjin yg x sepadan ngan body keta. keta ____ jer, tp enjin ______ (sila isi sniri utk elak bias)
  9. jgn pasang hazard light masa bergerak dlm hujan lebat. ni aku mmg sll jumpa. hazard light tu cuma bila korang berhenti aje. n takut keta2 lain konfius sbb taktau korang nk ke kiri ke ke kanan. ye laa dua2 menyala.. :D jgn hekkk. bahaya!
  10. klu hujan terlalu lebat smpi xnmpk jln, dinasihatkan berhenti tepi jalan.
  11. jgn follow kenderaan depan terlalu rapat takut xsempat brake. seelok2nya, korang leh nmpk tayar dia cecah jln.
  12. make sure wiper korang sentiasa dlm keadaan baik. kalau getah dh haus, cecepat g ganti. skang da musim ujan.
yg ni lak based from soalan drpd caller..

Situasi 1:
jln 2 lane sehala. lane kiri ada lopak air. mana lebih bahaya? memandu di sblh kanan tp tetibe keta sblh kiri jln & splash air kt keta smpi xnmpk apa2 atau redah je lopak air tu??
Solution:
tgk gak laa keta blkg tu.. klu lori besar & ada harapan kena splash & lane knn byk keta, tayah laa.. lg 1, dh kalau kt lane knn tu jgn la bwk slow bangett cam kure2.

Situasi 2:
suami saya rabun. pakai spek power 900. camne nk pakai spek itam? nnt x nmpk la diaaa..
Solution:
pakaila clip-on kat spek tuh.. kita cuma nk kasi gelap jer bukan nak bergaye...

hmm ni je laa yg aku igt. nk lebih info, sila laa google apa2 yg patut heh.. ;p

2 comments:

Siti Nornadiah said...

sy suke band Hujan!!
i lap u NOh

babe..info yang best n bagus oke!

Unknown said...

sian Noh basah ehh.. tape nanad leh lap kan.. hahah!!!