Jul 1, 2009

nenong... nenong...

aku dh lama x g hospital.. last aku g, errr bile arr? ms lawat member aku bersalin kot kt hosp putrajaya.. *cam kenal je ayat nih! masa tu aku keje kt cyber lg. so, lebih kurang thn 2006 la kot.. pehh lame betul!

kali ni aku nk lawat Busu aku. dia ni adik ibu.. aku x g ngan parents aku sbb diorang ada hal lain & akan g dulu/kendian (depends sapa sampai dulu). so, aku g ngan mak (sbnrnya mak yg ajak aku g. huhu!) sampai2 lobi Ampang Puteri, jumpa kazen-mazen & families.. tunggu kol 5, pastu baru naik tingkat 2. Wad ICU.

aku xtau nk expect apa bila masuk ICU ni.. oh lupa lak.. Busu aku kena blockage kt jantung dia. aku rasa thn ni byk kali gak dia kuar-masuk spital ats penyakit yg berbeza2. kolestrol dia tinggi ya hamat!! 17 wei! dia baru je lps operation kuarkan darah beku dlm jantung.

menurut cerita, dia tgh drive kt LEKAS dr Nilai nk balik Kajang.. skali tetibe rasa dada cam nk pecah. tukar seat ngan wife dia.. all the way mmg terseksa jiwa raga. kejap2 benti nk muntah tp xde apa yg kuar. angin jer.. pastu rasa nk membuang. smpi2 umh, g toilet dulu. kuar2 toilet, badan basah ngan peluh. suar baju smer basah.. itu tanda2 org kena heart attack tu.. (*arwah abah dulu pun camtu gak. siap leh perah baju~)

so g KPJ dulu.. smpi sana, derang check2 & dapati stent yg Dr install kt jantung dia thn 2006 dulu pecah separuh! (stent tu cam metal rod yg diletak kat saluran jantung yg tersumbat, so darah dpt mengalir masuk) so nek ambulance & zasss to Ampang Puteri. tau2 je laa ambulance, segala lobang kt jalan mana sempat nk elak.. bygkan laa dada sakit, nek ambulance cam ribut.. sakit nya camne.. adoii aku xleh byg!

so masuk ER, Dr2 smer kelam kabut.. sempat laa diorang defib kt Busu dlm KEADAAN SEDAR. alah.. yg Dr bg kejutan letrik mcm yg sll kite tgk dlm Grey's Anatomy tuh.. *mak siap demo tuu utk konfemkan. haha!! dia punya rasa? >____<

lps wat operation jer, terus sakit tu hilang! and dia kena baring kt katil for 24 hours atau lebih b4 pindah wad biasa. sempat gak Dr Wahab lawat dia..

sapa yg cerita smer ni? Busu! ms kitorang dtg, wife dia kt umh.. risau gak kalau2 dia ckp byk sgt.. tp dia ckp xper.. boring katanya.. so, kitorang tanya la apa yg ptt.. salah 1 punca dia kena blockage tu, selain dr x exercise & stress keje dlm 20%, adalah skip mkn ubat. sbb, ubat2 yg ada kat umh tu adalaaa sebeban.. sapa2 pun leh naik fedap..

so mak pun nasihat laa apa yg ptt sbg sorang kakak. sambil2 tu mknn utk dinner pun sampai. ms tu baru kol 6. lauk asam pedas, sayur rebus, sup kosong, air soya & belimbing. puh sodap! memula dia xmo mkn dulu, tp x lama pastu dia ckp nk makan. so sbb abg ijam yg plg dekat ngan tray, dia la yg suapkan Busu mkn. cam comey je! itupun x abis.. stgh pinggan je.. and sempat gak dia suap 1 sudu dlm mulut dia. hampeh! xpela.. x bek membazir. ye dok?

tp overall, keadaan Busu x membimbangkan. walaupun terbaring aje, at least dia leh gak borak2 sket. siap bwk henfon lg nk check msg & miskol. tp dia x jwb call pun. nk angkat tgn pun payah, camno nk angkat smpi telinga? juz silent kan & sorok bwh selimut. nurse jumpe kang, masak!!

x mcm patient kt selang 1 bilik.. *aku usha kt tingkap nenek tu siap ada bantuan oksigen lg.. x sedar. cian... baby pun ada kt wad tu. tecitttt jer.. semalam dpt tau, dia dh blk umah dah!

otw balik mak ckp kt aku.. "bila dh tgk ni, legaa skit rasa hati. selagi x tgk sendiri, x sedap hati rasanya. "ye laa dlm kepala mesti nk byg yg buruk2 aje bila dgr ICU kan... "kalau tepon bunyi tengah malam, mesti takut nk angkat. takut dpt berita buruk!" isk, mak nih...

so utk anda2 di luar sana.. jaga kesihatan. rajin2 bersenam. jaga makan. kalau ada ubat, jgn skip! sbb jgn igt org tua / org gemuk je leh kena heart disease.. Busu tu masih 40s kalau xsilap. x merokok lak tu.

INGATTTTT....

6 comments:

Anonymous said...

haih..
risou aku..

Unknown said...

haaa jagalah kesihatan selalu okeyh...

Unknown said...

akak ni kan bila tahu citer2 cam ni kan, mula lah risau sebab akak kan tergolong dalam golongan si tembam yang malas nak bersenam, tapi tu lah, hari ni jer akak risau ni, besok lusa mulalah hilang ingatan balik, aishhhhh

Unknown said...

isk jgn kak.. sy pun kena menginsafkan diri ni.. penyakit ni bukan kira saiz badan ataupun umo.. takut gak sbnrnya bila pk2 balik... huhu!!

xyah jog jauh2.. jalan2 g kedai pun kira senaman gak.. janji kasi keluar itu peluh! *smpi kedai beli aiskrim plak!

Siti Nornadiah said...

yerps..
terjadi kat sr bos aku kat sni..bos aku pon tak sangka dier ada penyakit tuh..mula2 dia gie hospital sbb nk cek batuk dier jer..last2 kene bypast..

penyakit jantung nieh adalah SILENT KILLER..

Unknown said...

haa tudiaa.. dr batuk jadi bypass! hoho!

rasa2 pasni kena g klenet laa cek darah & kolestrol. sbb kazen aben umo 31 saje je g check darah, skali jer kolestrol dia 8! hambik ko.. trus kena marah ngan tuan doktor!