May 18, 2009

Anak

hari ni aku nk bercakap psl 'ANAK'. bukan citer hantu tu. bukan gak psl lagu Anak yg Anas Tahir nyanyi tuh.. *nak jugakkk selit! dan bukan juga sempena Hari Kanak2 Sedunia baru2 ni. *kebetulan je kot. it's juz a series of events yg berlaku kat sekeliling aku lately nih yg berkisar tentang mereka, yakni anak2 kecil ini.

1.
smlm aku tgh tunggu masa untuk kuar, sambil2 online td aku pasang tv tgk buletin 1.30. tgh dok ralit tetibe kuar berita psl penemuan 1 mayat BAYI lelaki dlm keadaan TERTUNGGING di dlm sebuah TONG SAMPAH!

dude!!! keji dan kejam sgt2 okeyh!!! dh la kat tv tu siap tunjuk lg kaki baby tu dr luar tong sampah kaler hijau tu.. kulit cerah. either melayu or chinese. aku x rasa it's the latter one.

ini bukan tong sampah besar yg mcm kat blkg lot2 kedai eh.. ini tong sampah DBKL yg sll kt tepi2 jalan tuh! isk, giler arhhh... seriously xde rasa kemanusiaan lgsg. binatang pun x buang anak. sbb sll derang makan anak! huhu! tp nama pun nafsu binatang.. sll yg wat camni bapak binatang ler..

tak perlu la nk sama kan diri ko ngan binatang, natang! juz wondering.... apa dia rasa lepas buang tu eh? lega? senang hati? ada rasa berdosa x? tolong la wahai press2 semua JANGAN COVER muka diorang dlm paper / tv nanti okeyh.. mereka ini manusia yg xtau malu. jd apa perlu nya cover muka diorang nih??

2.
lately ni tiap restoran yg aku g, banyak nauuu makpak yg bwk anak2 g mkn. ok la tu skali skala makan luar kan... ada stgh2 restoran tu dr luar nmpk kenmain lg.. bukanla exclusive mana.. juz looks like a fine dine punya tmpt la.. *tayah mention kedai ape.

so bila kita melangkah ke restoran yg nmpk fine dine ni, hofkos kita expect suasana yg xperlu laa mcm kt hotel nun, tp at least cukup tenteram utk pengunjung nk lepak n makan kan...

malangnya aku tersilap.

interior design dh cantik. pinggan pun cantik. food presentation pun marvelous. harga.. erk! blkg cerita. tapi suasanaaaaaaa??? MACAM PASAR!

aku rasa makan kedai mamak yg tgh tayang bola live pun lg aman la...

sebelah kanan budak menjerit2 main ngan adik badik dia. segala apa yg dia nmpk smer nk jerit. belum campur yg men kejar2. sket2 EEEEE!!! sket2 AHHHHH!!!

dh balik yg menjerit tu, orang kt meja sebelah aku pindah meja tu.. skali anak dia menangis pulak. aku tgk la ank yg mana?? yg baby elok jer.. rupa2nya si abang tgh nangis smbil ayh dok suap makanan.aku tak tau la apa yg mak dia x kasi order smpi nangis gitu skali.. milk shake ke ice blended tah dh terpampang dpn mata.

hadoi... aku nk menikmati lamb chop yg enak pun terbantut keyh.. tp aku terpaksa tahan kan sbb rugi weyh x abiskan. mmg sedap!! elok2 je kaki aku melangkah keluar, pergh semacam 1 ketenangan menyelimuti jiwa rasanya.. yg kedengaran hanya lah cengkerik bunyi kereta yg lalu sekali sekala...

lg 1 restoran, smlm.. saje je nk test kedai baru kt bangi ni.. bangi ni aku rasa bakal terkenal ngan rangkaian restoran pelbagai citarasa la.. ko ckp je nk mkn ape, smue ada kt situ!

masa aku tgh makan smlm, tetiba aku dgr bunyi tung-tang-tung-tang!! siapa lak yg bertukang dlm kedai cantik ala2 rumah hantu nih? rupa2nya, tudiaaa... ada 1 family ni kat blkg tgh nk order mkn.. anak 2 orang.. yg si kecik dok ketuk kotak tisu plastik tuh. yg kakak nyer bergendang kat meja!

hadoiiiii!!! kalau kejap xpe eh.. ini, sepanjang menunggu mak nyer pk nk mkn ape & tunggu mknn smpi, selama itulaa si kakak dok bergendang. dia igt meja tu tabla agaknye?? ntah lagu apa dia main aku xtau la beb.. agak terganggu gak laa konsentrasi aku nk habiskan mknn yg agak mahal harga nya tu. *soheh pasni x g dah!

persoalannya skang, cemana makpak dia leh BIARKAN aje anak2 derang wat gitu? aku lum jd parents so aku xtau. tp pengalaman aku sbg anak, kalau aku wat camtu, lepas tepukan kat meja yg pertama aje konfem peha aku dh lebam kena cubit!

mebe parents skang lebih berlembut ngan anak2 derang.. so dat anak2 xkan rasa apa yg diorang penah rasa cam aku rasa dulu? tapi plissss plis plis la tegas sket. xperlu la biar aje smpi anak2 buat bising kt tmpt org ramai pun dia leh wat dek aje.. mcm xde apa2 yg jd.

kat rumah tu lain cerita la.. nk terbalik ke nk terlalak ke... itu dlm rumah nyer citer. ini kat luar ni, pls la ek..

mesti kang ada yg ckp,"ehh nk tenang g beranang laaa!!"
mesti aku lak jawab,"ehh sukeati aku laa nk g mana pun apa ko kisah?"
dan drama ini akan berlanjutan sampai la Nightline ke udara.

xperlu keyh.. use ur common sense je cukup..

8 comments:

Siti Nornadiah said...

n lagi satu ko ingat tak kat ikea..dgn stroller nye nk lalu..jalan sempit yang amat..

kalo anak sorg2 tuh oke lah..bole lah mkn luar..kalo dah 4 5 org pastu jarak smer setahun jer..better lah kau msk jer kat umah kan..

air tgn ibu tuh kan bagus..:)
save bajet lagi..dan si somi pon sayang..eceyh ckp cam dah kawen..wakakka!

Unknown said...

yeah.. sbb tu dulu kalau ayah ajak makan kat luar, aku cam kejakunan sket.. kakakaka!!!

Anonymous said...

aaaaaahahhaha..adoi...anak ek..budak kan memang suke bising.cam aku. ups...

nadeah..ti anak ko 5 aku nak tgk ko masak ke tak..

tapi ape yg aku stuju.. kalu aku bising2 dolu depan orang..memang la biru lengan aku kene cubit...

"diam sikit naza!!" haaa..amek kaw..

Unknown said...

1 jelingan sudah cukup, kadang2.. tapi itu zaman dulu nyer citer.. hehehe..

Siti Nornadiah said...

yes ofkos i akan msk..
skrg pon dah msk bler balik keje..mak long nk msk??huh!dier da tak koser nk melayan lagi anok2 dier oke~

i plan nk anak sorang jer..maks pon 2 org..tp kalo dpt anak 5 alhamdullilahh kalo rezki terlebeyh ke kan..aku for sure akan training anak2 aku untuk beretika ketika mkn di restoren hatta fast food restoren jgak..:)

YanTzAnabella said...

ye...sevryon ehad gone thru that life cycle doe...hahaha..

Unknown said...

nad: skang leh laa ko ckp ko akan masak.. nnt dh jd bini org, mak org, penat dia x sama tau ngan anak dara nye penat. hahahahaha!!

yanti: zaman skang ni cycle dia lain sket kot... hehe...

Siti Nornadiah said...

beben
pnat dier laen eh??sbb nk layan smer org eh??dgn laki lagi mintak di layan..aaaaaaahahhahah!!

tuhlah susah nk ckp bende yang kter belum rasa lagi..but aku try jd ibu yang baek..sbb if kter dah stat berfamily..kter harus tau ape tanggungjawab kter as a mother..ecewahh..

hrp menjadi..amin~