Feb 24, 2010

rekod

Kelmarin aku godek-godek clear folder carik sijil-sijil lama.
Tengok balik result exam dedolu, alahaiii tipah.. Apesal laa aku tak rajin sikiiiiit je lagi?
Result takat cukup-cukup makan doww..
Tengok budak-budak peksa skang, Dean List tu dah macam overrated la plak..
Aku dulu kt kolej, tak tau langsung psl kewujuan DL nih.. Siyes!
Masa nak SPM, paper Lukisan Kejuruteraan, aku study selak-selak je. Padahal patut practise drawing.
Itupun buku orang aku pinjam sehari dua b4 paper.
Buku aku hilang ntah sapa curik.
Paper tu plak 1 sekolah amik, so memang takde can la aku nak pinjam sebab bebudak lain sure nak pakai gak kan...

Aku rasa masa sekolah rendah je aku rajin belajar.
Tiap-tiap tahun amik hadiah.
Paling best masa darjah 4 kat skolah kebangsaan dapat no.2 & best student utk paper Agama.
Fuh, bangga sey... *No 1 memang tak dapek arr sbb Sean Tan si genius skolah 1 kelas ngan aku. Dia maths dapat 100 woo!
Ye laa, masa tu belum kenal 'dunia'.
Malam-malam tak leh tengok tv. Study / buat homework.

Cuma masa aku darjah 5/6/form berapa tah kot aku & adik aku curi-curi tengok tv kat bilik ibu malam-malam.
Bila dengar bunyi tapak kaki, bercelapak sorang sembunyi dalam bilik air!
Sorang lagi pandai-pandai ko buat alasan bila bertembung kat pintu bilik!


Eh, aku bukan nak cite pasal ni sebenarnya.. tapi apa yang aku jumpa kat salah 1 folder tu.
Dah kuning dah kertas-kertas dalam tuh..
Terbeliak biji mata aku bila aku keluarkan kertas & kad-kad tuh..
Pastu gelak sensorang. keh keh!!

Sapa sangka akan berjumpa kad rekod murid masa sekolah rendah? *cantik tulisan cikgu aku, Ms Lee. Aku ada cerita pasal dia gak, tapi nanti lah! Siap ada 'Jauhnya ke Sekolah:' lagi... Kad sekarang camtu lagi tak?

Haaaa ni kalau cikgu masuk kelas bawak kad hijau ni, konfem 1 kelas menggigil takut. Tempat check gigi (siap ada kusi dia bawak skali) adalah kat bilik guru. Asal member masuk kelas, mesti sebok tanya, "camne? ada cabut tak? sakit tak?" Pastu ada tulis gred gigi memasing. Sapa yang dapat A, akan dapat "woaaaaaa.." dari rakan-rakan.

Rekod berat & tinggi sepanjang 6 tahun sekolah. Aku pelik laa nape masa darjah 5 cikgu aku tak tulis. Mebe sebab ada pertukaran guru kelas so cikgu tu terlupa nak buat??? Tapi masa darjah 6 memang ketara berat aku susut. Apsal ah? *Atau sebenarnya masa darjah 4 ketara berat aku naik??

Haa ni budak lelaki bleh la urut dada. Yang pompuan? Terkebil-kebil bila cikgu cakap WAJIB! Penah dengar tak, abang2 / kakak2 korang cerita pasal BCG nih? Doktor bila nak cucuk tu, dia bakar dulu jarum tuhhh... Abang aku laaaa salah sorangnya! Tah zaman mana dia kutip citer tu tah.. Geram tul aku.. Bila nak kena Rubella ni pun, hofkos aku pikir kaedah yang sama sbb masa tu lom kena BCG lagi..=___='

Ni zaman masa otak masih suci murni. Tak reti nak fikir alasan untuk ponteng sekolah. Tapi aku pernah ponteng sekolah agama bila petang tu takde orang kat rumah. Esoknya aku btau ustaz aku 'kena jaga rumah' sebagai alasan untuk tak hadir semalamnya. Ustaz Jamal cakap, "Kenapa? Rumah tu lari ke kalau awak tak jaga?" Zassss! Kena sebat kat tangan! (Ok aku tipu. Aku kena sebat sebab taktau jawab soalan fiqh. hehe..)

Ini la cita-cita yang paling kelakar aku pernah dengar. JURUTAIP???? what the efffff?? Gile murni cita-cita aku weh.. Guru, doktor, semua-semua tu memang tipikal laa semua budak-budak akan jawab camtu. Tapi jurutaip???? Ni mesti terpengaruh drama tv nih tengok orang guna mesin taip macam layannn je kan. Hasil nya? Ni haaa.. Blogger tegar! First choice lagi kauu.. Macam laaa kerja tu boleh dapat kalau takat pilih2 macam apply UPU, kan... Note: tu semua cikgu yang tulis kan. Bila cikgu panggil nama, kita gi kat meja dia and jawab soalan dia. Takde makna budak darjah 3 tulisan cantik camtu.. *Nasib baik masa darjah 1 cikgu tak tanya. Aku takleh bayang ape aku jawab!!

Hmm lately ni byk lak entry mengimbau kenangan lama.. hahah!
Biarlah, asalkan bahagiaaaa..

4 comments:

Siti Nornadiah said...

JURUTAIP????

Unknown said...

ada talent x? *kelip2 mata

Anonymous said...

errr..sentences last amat betul la ben...

tengok blik entry kamu..

ehehe.
janji tade entri emo cam aku lahhhhhhhhh~
hahaha

Unknown said...

ala kengkadang ada gak entry2 emo aku.. semua aku rojakkan kt sini ikut suke. hehe..