Feb 22, 2010

abah

Thanx to arwah abah. Dia yang ajar Abg Aji & Abg Emi lagu tu dalam versi Minang!
Tak tau la kot abah hentam lagu tu ikut suka dia or memang lagu tu camtu.
Yang dia 'minang'kan cuma perkataan 'dabuk' --> 'dabuak', 'mana' --> 'mano', 'belum' --> 'bolum', 'keluang keluit' --> 'koluang koluit', 'bertanak' --> 'botanak', 'tembikar' --> 'tombika', 'balik' --> 'baliak' & 'terkincat' --> 'terkincit'!
Yang last tu aku xtau la abah tukar atau budak bertuah 2 ekor tu yang ubah sendiri!
Siap ulang 2x tu line tu masa nyanyi! sengal punyo budak!
Macam mana aku nak lupa??

Aritu mak citer, kalau abah ada lagi, umo dia mesti dah 80 tahun.
Dia meninggal tahun 94. Baru 64 tahun. Aku baru form 2.
Arwah jatuh dalam bilik air sebab heart attack.

Masa tu cuma Abg Emi je dalam umah.
Abg Emi pelik nape abah lama sangat kat bilik air.
Nasib baik rumah kg, pintu toilet tak sampai siling.
Dia intai-intai tengok abah dah rebah. Terus dia call abg ipar.
Abg ipar cuba nak angkat. 2x jatuh sebab berat. Aku x ingat panggil ambulans ke tak.
Tapi petang tu aku balik sekolah, tengok ayah terkocoh-kocoh tutup gate & masuk kereta.
Pelik gak sebab surau dekat je, nape nak naik keta?
Bila ayah sampai je kat tepi aku, dia cakap, "Balik mandi. Abah meninggal."
Hah?? Aku ingatkan dia ckp 'abah' tu refer kat atuk aku.. Rupa-rupanya memang abah!

Baru je sehari sebelum tu aku borak kat telefon dengan dia kat skolah.
Aku cari mak sebenarnya, tapi dia cakap mak kat umah KakLong yang baru bersalin anak no.2.
Mak pun berpantang sama sebab baby dia 7 bulan baru je meninggal dalam perut. T__T
Umah tu lak aku taktau nombor sebab rumah baru.
So alang-alang syiling pun ada lagi, rugi la hang up.
Terus aku borak-borak tanya khabar.. Dia cakap dia sihat.
Tu yang bila aku dapat tau dia meninggal aku rasa cam sangat-sangat tak percaya!

clueless -------

Arwah abah walau nampak garang dengan misai tebalnya tu, tapi sebenarnya dia kelakar & suka budak-budak.
*Tapi ada skali tu aku penah nampak Abg Emi kena baling ngan kasut skolah ngan abah sebab x buat homework.. ker taknak mandi sbb da maghrib! Haha!!
2 orang adik aku memang 'anak abah'. Asal nangis je, dapat didukung dek abah, terus senyap.

Masa kecik-kecik gak, abah selalu 'gossipkan' aku ngan kazen aku sbb muka kitorang seiras.
Siap dokong & sandingkan atas sofa kusyen, lumurkan bedak..
Pastu hantu 2 ekor tu (Abg Aji & Emi) campur adik aku jadi tukang balun kompang!
Kepak-kepak kebung-kebunggg!! Kepak-kepak kebung-kebunggg!!
Kompang guna mulut jer.. Hamjadsss betul bebudak tuh..
Yang aku & kazen plak, pasrahhh aje tak cakap apa2.
Adik 'pengantin lelaki' tu plak, Zura (pun dh arwah) cukup takut kat arwah abah.
Kalau tengah main-main ngan aku, nampak je kelibat abah, bercelapak lari balik umah dia.
Ni semua gara-gara abah suka sgt usik dia. Siap lambung tinggi-tinggi. Dah la badan haluih.. Gayat la dia!! Adoilaaaa... Lawak!

Abah suka tanam pokok bunga. Kat halaman tu dah macam nursery. Menjadi aje yang dia tanam..
Siap buat rak2 untuk susun pasu-pasu bunga dia. Paling banyak bunga kertas la.. Rimbun jer.
Kalau wiken je, adalah 1 tugas untuk siram pokok-pokok tersebut sebelum main bazir air sliding2 konon basuh simen car porch.
Lepas dia pergi, pokok-pokok tu pun makin lama makin tak menjadi.
Satu-satu mati. Dah tak cantik dah halaman.

hmm nantila aku sambung lagi cerita.

9 comments:

Anonymous said...

hmmmm...

aku rasa hidup tak lama ni..

Anonymous said...

oh ya..
aku perlu kan email belog kau lah beben~

Unknown said...

haaa? nak email belog ku??
nape?

Siti Nornadiah said...

haduiiiiiiiiiiiiiiiiiiii sedih lah!

Unknown said...

hmmm pergi tak kembali..
doa je jadi penghubung, kennn..

YanTzAnabella said...

apsal entry korang lately emo
(t_t)

Unknown said...

sebab... sebab....
err...
takde sebab!

Anonymous said...

emel ko gune kat belog.
sebab aku pivet kan belog aku..

tataaaaapi..
kalau tabule tape..hehe..

Unknown said...

owh! email utk invite ke belog eh.. aku kurang faham soalan 1st tu.. hehe.. buleh.. email ni sama je ngan email yg ada kt fb aku. gmail tu. ;)