Feb 12, 2010

barang baik, mestila susah nak dapat...

Aku ni seorang yang setia sebenarnya. Siyes. Watpe pasang banyak kalau tak terlayan di akhirnya kan? Tapi akhirnya aku pasrah - aku harus pasang lebih sebenarnya. Untuk kemudahan di kemudian hari.

Sebelum ni aku cuma ada account CIMB je. Itupun sebab bank tu je yg ada kat uni aku dulu. Selain BSN. Tapi BSN cam x glemer laa.. Haha! Dan x banyak atm dia kat luar berbanding CIMB.

Bila duit ptptn masuk, dia terus masuk Affin sbb tu account resmi derang agaknya. So aku akan segera mengeluarkan semua sebahagian besar duit masuk dlm CIMB aku.

Before aku habis belajar, aku cancel account BSN sbb aku rasa susah nak commit & aku malas nak transfer duit banyak-banyak kali. Kalau sumber kewangan tu banyak takpela jugak. Ini, SATU JE PUN!

Aku stick ngan CIMB sampai aku keje 3 tahun lebih.. Lepastu baru aku terasa nak buat saving. Gile! Memang tak boleh pakai nyer future planning! So, aku pun wat research sket which is the best bank yang bagi offer terbaik. Siap print brochure segala.. Gile semangat.. Padahal nak bukak account investment jer...

Setelah membazir print banyak-banyak, aku pun tekad nak gi Bank Islam. Sebabnya.. mudah je - ISLAMIK. takde riba'. Plus dia ada bayarkan zakat. Aku bukak account saving yang khas takde kad atm untuk keselamatan duit tu sendiri. Lagi satu aku try-try main investment dia. Heheh.. Gaya cam ada broker~ Padahal tetiap bulan aku topup 100 je pun... Haha!! Adala 3,4 bulan aku bertahan. Tapi lelama aku stop sebab malas nak g bangunan Tabung Haji tu pepagi b4 g keje. Itu je Bank Islam yang terdekat ngan ofis.

Lelama, atas nasihat akak teller tu, aku pun pindahkan duit dlm investment account tu ke saving account aku kat Bank Islam tu. Akak tu kata, "Lagi untung dik.." Yelaa kakkkk...

Lepas tu adala aku topup account tu bila teringat.. Kali terakhir aku topup, tahun lepas, lepas dapat surat dari Bank Islam yang account aku dah setahun bersawang. Kalau lagi 2 minggu tak topup, derang nak tutup buku & segala harta benda akan dirampas! Takla.. Burn la duit tuh! Hoh!! Secara mendadak aku gi Bank. Lepas tu senyap balik, sampai sekarang. Huhu!!

Minggu lepas, aku terpaksa memaksa diri aku untuk bukak mebeng plak.. *Dekat sejam lebih berdiri tunggu turn kat officer bank. Orang ramai ya hamat. Almaklum, org KL cuti.. Sebabnya, aku ni bakal jadi online shopper yang tegar. Sebelum ni kurang tegar sebab kena caj 50sen kalau transfer intra-bank. *Skang dah RM2!!! Online retailer ni semedang pakai mebeng.. Nak tak nak, terpaksa la aku buat gak!

Aku rasa aku ni salah seorang yang paling lambat bukak account mebeng nih, memandangkan mebeng adalah antara institusi kewangan terbesar & terkukuh di Malaysia. Aku rasa almost semua kawan-kawan aku ada account mebeng.

Bebaru ni, aku nak beli 1 buku ni. Secara online. Tapi bukunya bukan dibaca secara online yer.. Aku pun, pegilaa mebengtuyu.. Nak login la kononnya.. Sekali, haaa kena gi atm dulu le pulok.. amik pin no. Hadoyai...

Masa dapat cheque FLYFM aritu, aku bank in dlm mebeng a.k.a. tabung soping aku.. Boleh pulak tak teringat nak g atm sebelah untuk amik no pin!!! Esoknya baru aku teringat!! Gile lemsss..

Esoknya, aku pun pegi ler.. Amik no pin. Setel. Sampai umah, dengan semangat berkobar-kobar, aku register mebengtuyu. Masuk no pin. Bersedia untuk bersoping online.... Semangat!!

Sekali, kena request TAC la pulok. DARI ATM!! Dengggggggg~

Ok. Fine. Malam tadi untuk malam yg ke-3 berturut-turut aku gi mebeng tu lagi. Request TAC. Dapat. Balik umah, leh lak tak ingat nak soping.. Layan tv smer2.. Dah tengah malam baru teringat. Hmmm mari menyoping!

Elok je aku masukkan TAC, "TAC no has expired!!" Ya ampunnnnn.. Kurniakanlah aku kesabaran ya Allah.. Nak request dari phone tak boleh-boleh jugak sebabbbbbbbb...

Aku tadinya, patut REGISTER PHONE untuk TAC. Bukan REQUEST TAC!! Jadi, esok malam ke-4 aku melawat mebeng tu lagi.

Pelanggan mebeng yang dihormati, ada apa-apa lagi tak yang aku harus lakukan selain dari REGISTER phone no aku kat atm tu? Supaya lepas tu aku dapat menyoping dengan tenang? Anyone??? Anyone?? Noone???!!!

Banyak betul dugaan aku ngan mebeng nih.. Adakah kita ditakdirkan untuk jatuh cinta? Panjangkan jodoh kita???

4 comments:

Siti Nornadiah said...

dulu aku ada akaun BSN. bapak aku ckp bukak bank nie bagus susah nak cari ATM so duit selamat!

(-_-")

no TAC tuh mmg leceh lah. kalau hong leong lagi tah memana tak paham aku!
last2 aku manual jer..

Unknown said...

haha! aku rasa itu antara tujuan BSN ditubuhkan kot. menyelamatkan masyarakat dari inflasi~ hahaha!!

TAC cimb sonang jek. heheh. bias!!

Anonymous said...

CIMB mmg best dan senang.
sangat suka guna dia nyer cimb clicks..gila memudahkan..

BSN? erk.

tapena g wat online transaction guna maybank2u.com

Unknown said...

yea cimb sng sket.mebe sbb dh biasa guna kot. skang terpaksa membiasakan diri ngan mebeng lak sbb byk retailer guna maybank dari cimb.. huhu~