Feb 26, 2010

abah 2

Pagi tu langit baru nak jadi biru.. Cuaca agak sejuk tapi ahh dah biasa. Lepas minum air secawan & makan roti canai home-made, aku masuk bilik touch up rambut. Tak lama lepas tu abah masuk nak sikat rambut. Rambut dia sisir rapi guna Brylcream. Berkilat jadinya.

Aku terus pegi lepak kat pintu rumah capai stokin & kasut. Enjin kereta dah hidup. Kitorang masuk kereta & duduk tunggu abah masuk. Abg Aji duduk depan. Aku, Abg Emi & Iwan duduk belakang. Abg Aji pasang radio. Radio apa lagi? Radio 1 Kuala Lumpur la.. Time tu THR pun tak wujud lagi~

Sebelum sampai sekolah, abah sempat singgah opis dia dulu. Aku rasa dia nak punch card kot. Tak terfikir lak nak tanya dia masa tu. Dari koridor pejabat, abah jalan slow-slow sambil hisap rokok. Maintain cool & macho. Lagu Search baru je habis...
'Tut, tut, tuuuttttttt... Pukul 7.30 pagi. Inilah berita disampaikan oleh Siti Hawa Majid. Assalaamualaikum!'

*Haaa sapa ingat?

Kitorang adik beradik dok tengok jam. Hmm mesti perhimpunan dah start nih... Pasrah. Huhu!

Pukul 1.05 petang, sebaik loceng sekolah berbunyi by default semua budak-budak akan berlari keluar kelas. Dari jauh aku dah nampak keta abah kat dalam kawasan sekolah. *Zaman tu keta parents leh parking dalam sekolah lagi. Bas je laa tak boleh masuk.. Lepas tunggu semua masuk, zassss balik umah untuk makan! Semua akan bukak baju sekolah and duduk bersila keliling lauk. Dan sesi mengutuk-bergaduh-sambil-makan akan bermula. Di selit dengan bebelan mak suruh makan cepat sebab kena mandi & gi skolah agama plak lepas tuh!

***********

Kadang-kadang kalau musim hujan, pekan Kajang akan banjir kat certain area.
So kalau sekolah ptg, lepas pikap abah akan bawak kitorang lepak Restoran Champion makan mee hailam ramai-ramai tengok banjir. Haha!
Motip? Entohhh.. agaknya jalan nak balik tu tenggelam lagi kot...
Kitorang peghak cam tak penah tengok banjir. Padahal umah sendiri pun dok banjir jugak..

Aku tatau la abah ni dulu kerja apa.
Tapi dulu dia g keja pakai sut yang macam pegawai daerah tu..
Tapi abah memang bukan DO. Baju je ala2. Haha!
Abah keja kat JPS. John Player Special. kakaka!! Tu rokok la!
Jabatan Parit & Saliran...
Kadang-kadang kol 10 ke 11 ke abah singgah balik umah naik jip JPS. Minum jap pastu g wat keje. Tengok site kot..
Selalu aku berangan, bila laa abah nak bawak balik jip tu.
Bleh aku merasa g skolah naik jip plak! Huhu!

Hmm aku tatau la camne nak end entry nih.

Just that kadang-kadang aku still mimpikan arwah. Paling aku ingat kitorang cam 'reunion' siap hepi-hepi smer. Time nak berpisah, semua pakat salam-salam. Time aku salam, aku nangis gila-gila, sampai aku rasa aku salam dengan angin jer. Cam tangan dia perlahan2 jadi invisible. Huhu! Gile drama!

Kalau dia ada lagi, mesti dia hepi sebab cucu-cucu dia dah bertambah ramai.. Sure spoilt bebudak tuh!
Arwah Zikri pun, sure dah Form 4 skang. Tapi apa nak buat.. Tuhan lebih sayangkan mereka.
Kalau tak silap aku, dalam sebulan/2 bulan kot, kitorang buat 2 funerals.

Orang kata, orang dah takde usah dikenang-kenang.
Tapi aku rasa salah la...
Kita patut ingat kat dia selalu so that kita tak lupa untuk sedekahkan al-fatihah untuk dia & ingat segala memori yang pernah wujud.
Bukanla ingat semata-mata untuk menyesali/menyalahkan takdir.
Kalau kenang untuk kebaikan, tak salah,kan?

  [cik khalid, abah, yg terselit kt bawah tu abg aji, ibu, blkg pinggan keropok tu aku, busu, abg ijam, abg emi, mak.]
:p

4 comments:

Diana Ishak said...

orang yang dah takde lagi la kena kenang supaya dia sentiasa wujud dlm hidup kita, tol tak?

kalau aku mati sok, tolonglah kenang aku jugak.

Unknown said...

jgn risau kak... air dicincang takkan putus kennn.. insya allah kita takkan dilupakan.. *mood ala budazah mai~

Siti Nornadiah said...

betul kenang untuk kebaikan..:)

Unknown said...

mcm lagu rock kapak dolu2.. rindu2an jadi kenangan gitew... tajuk je la.. lirik takkkkkk...