Feb 22, 2010

jambatan ilmu

Cai kecucai
Kecucai nangka condong
Siapa duduk berjuntai disambar buaya kudung

Mang dabuk dabuk
Naik pagar labu
Mana nak kacak elok
Belum pakai baju

Keluang keluit
Bertanak tembikar
Balik dari bukit
Terkincat di atas tikar
Ini la satu2nya 'seloka rakyat' yang aku hafal sampai sekarang.
Kalau tak silap aku, aku baca ni dari buku Dengarlah Sayang kot. Ke Dengarlah Cerita ahh??
Lupa dah tajuk dia.. Entah siri ke berapa.
Eh, bukan! Bukan! Yang tu buku dia besar.
Ni buku dia kecik lagi dari saiz A4. Apa nama ntah. Tapi keluaran DBP kot. Kaler oren kot...
Dalam buku ni ada banyak cerita-cerita pendek, cerita rakyat, pantun, lagu, seloka dll.
Kat bawah 'seloka' ni ada gambar buaya bawah pokok, kaki kodong sebelah, berbalut rasanya & pakai tongkat cam orang patah kaki tu. Haha!!

Ayah dulu selalu sangat beli buku DBP.
Kalau dia balik kerja bawak plastik DBP aku dah eksaited sangat-sangat.
Harusla banyak buku cerita.. Sebab dia selalu tapau the whole series.
Kalau zaman skarang, kira beli CD drama bersiri 1 season lah!
Selalunya buku siri yang aku sebut kat atas tu, pastu siri kisah Nabi Muhammad dari sebelum lahir sampai baginda wafat.
Yang satu nih aku lupe tapi setiap siri kaler buku lain-lain. Sumpah tak ingat nama!!
Ada jugak buku-buku BI siri Ladybird. (Aku penah jumpa kat Tesco. Gile nostalgia!!)
Nanti lah kalau aku terjumpa buku-buku ni balik dalam stor / almari buku, aku amik gambar dia. Huhu!

Btw, camne aku leh ingat lagu ni sampai 20tahun++?
Next entry aku citer. Panjang sangat kang..

Yer, aku tau tajuk itu memang poyo.

iSpy al-poyo anak buah Hussein al-boya

4 comments:

YanTzAnabella said...

dulu selalu baca buku fairytales...
haih
tu yg selalu tak sedar diri tu..ingat riding on fairytales gamaknye life ni
hehhe

Unknown said...

hahahaa!! helowww pwincessss... ;) awak pwincess aper?

YanTzAnabella said...

sleeping beauty plg ngam
hahahhaha

Unknown said...

haha! sama laa.. tp aku Form 5 memang dapat merasa jadi sleeping beauty yg betul2. Bukan lakonan tau. Realiti. Femes 1 skolah! haha!!