Jan 11, 2010

Retrospektif mandiri

Aku seperti malas nak update blog lagi.
Seringkali apa yang terlintas aku perlu filter layer by layer agar tidak ada yang tersinggung kala membacanya nanti.
Dan apabila proses filtering selesai, tiada apa lagi yang tinggal.
Memang orang akan kata, persetankan semua, ini blog aku, bukan mereka.

Tapi aku tak rasa orang itu akan berkata lagi begitu jika blog itu berkisar tentang dia.
Walaupun ia sekadar pandangan peribadi dari kacamata rabun aku.
Nanti dia akan fikir aku 'menghukum' tanpa menilai setiap sudut.

Mana mungkin aku dapat nilai dari setiap sudut sebab bukan aku yang berada dalam situasi yang dihadapinya.
Aku sekadar penonton dari jauh.
Sekadar pemerhati dari perspektif luaran.
Yang cuma dapat mengatakan tentang sesuatu yang aku DAPAT lihat.

Dan mungkin ia dari perspektif dari dia sendiri tidak dapat lihat.
Bagi yang mahir memandu, pasti tahu apa itu 'blind spot' pada cermin sisi. Itu maksud aku.
Pada yang tidak biasa, ia bererti suatu sisi / sudut yang tak terlihatkan dari pandangan kita kerana mata manusia ini tak dapat melihat 360 darjah.

Jadi, berapa perlukah untuk kita melenting bilamana orang bercerita hal kita dari perspektif kornea si dia?

No comments: