Aug 4, 2009

eyyy makan tulang betul!!

tajuk di atas mengingatkan aku kat jiran bilik aku kat blok P2, KK12 UPM tahun 2002. nama.... alamak x igt la wey, tapi dia ni mmg gile kentang! budak sepang kot. dia ni suke nauu sebut ayat tersebut. pengganti kpd 'x leh blah' sbnrnya..

eh, skang ni mmg musim org sakit eh? sakit pandemik, sakit hati, sakit itu, ini.. hui takut gak aku nk g tmpt2 crowded. ritu g LCCT nganterin keponakan balik negeri, harap2 xde apa2 yang folo aku balik umah! *sempat pow ayah beli KINDER kt duty-free shop. @__@ kat sana wey....

anyways, jumaat lps ms aku tgh dinner tetibe je aku rasa sakit rahang time nk mengunyah. padahal makan nasi je. bukan makan biskut ipoh yg keras tu. gile2 sakit sampai kena stop2 makan. potong tul!

few days b4 ni pun rahang aku mula wat hal.. tetibe je dia jam xleh bukak besar2. cam stuck hafwey. x puas doh nk makan.... tang bunyi2an yang terhasil time rahang bergerak toksah kata la. dr dulu dh dapat. tp bila dia mula jam & start rasa sakit, adakah aku xperlu rasa risau?

bila nak tido lak, aku rasa rahang kanan lebih berat. mcm tertarik ke blkg kepala lg. aduh jgn la buat hal time2 nak dekat pose nih... aku nak buka pose makan best2 dgn aman oke...

td aku surf info pasal dislocated jaw. sbb aku rasa rahang aku mcm dah lari sket la... (~,~)

****************
  1. The most common cause of broken or dislocated jaw is accident or trauma involving a blow to the face. This may be the result of a motor vehicle accident, industrial accident, recreational/sports injury, or other accident. It may also result from assault. The goal of treatment is proper alignment of the jaw bone so the upper and lower teeth come together normally. Surgery is often required for moderate to severe fractures to align and immobilize the bone so it can heal.
  2. Other possible causes of TMJ-related symptoms include arthritis, fractures, dislocations, and structural problems present since birth.
Symptoms:
  • Biting or chewing difficulty or discomfort /checked!/
  • Clicking sound while chewing or opening the mouth /checked!/
  • Dull, aching pain in the face
  • Earache /checked!/
  • Grating sensation while chewing /checked!/
  • Headache
  • Jaw pain or tenderness of the jaw /checked!/
  • Reduced ability to open or close the mouth /checked!/
****************

appointment ngan Dr lom set lg. ayah ckp smlm dia x jumpa Dr Nor kat opis. aku ingat nk set terus appmt kat Maxilofacial Dept. aje since aku penah wat treatment kt situ dulu, tapi ayah ckp derang sure nak surat reference Dr.

utk jadi Warga HUKM kena jd student UKM atau bwh tanggungan staf dia & at least 21 y.o. kan? alahai.. jauh terlajak dh nih.. ;( kalau ko g klinik prebet, payment pun ala2 prebet gak la kang.. haiyohhh! walaupun aku sekadar BEKAS pesakit Klinik Warga UKM, tp aku leh dpt murah kalau aku refer kat Dr dia. haih.. kena gak la jumpa Dr Nor kang..

aku nk request wat x-ray kat muka balik & compare structure tulang dengan x-ray yang dulu. ehh, cam aku lak doktor! tolong simpan sifat virgo anda yg keterlaluan itu ehh.. (=__=')

byk sgt nengok siri penyiasatan jenayah ke hape?

ikutkan hati aku nak story lg asal usul masalah rahang ni, tp mata kata jgn.. dia nak tido! dh dkt kol 2 pg dah ni!! oleh itu, hati pun seperti biasa menyanyikan lagu 'Selalu Mengalah' sambil tgn ready nak pok2 peha sendiri.

zzzzzzzzzzzzzzzzz........

3 comments:

Siti Nornadiah said...

tibe-tibe aku terasa-rasa kat rahang aku nieh bila baca..


ishhhh...sakit nya!

Unknown said...

laaa nak tunggu apa lagi ni, cepat beben nanti bukan kata nak makan, nak ngumpat pun susah wei

Unknown said...

nad: tu baru imagine.. huhu!

kak shibam: haha kalau camtu jd tukang dgr aje la dulu. hahaha!! mmg nk cpt kak, tp Dr tu bizi bebeno..