Aug 13, 2009

Amalkan Gaya Hidup Sihat

semua orang ada penyakit keturunan, kan? eh ada kottt yg xde. pepandai je aku. hehe. penyakit2 cam talasemia, kencing manis, jantung, ape tah lg xleh nk pk skang ni.. smua tu boleh diwariskan ke generasi akan datang. kan?

jadi aku rasa adalah sgt penting untuk kita mengenali sejarah kesihatan keluarga kita. *medical history omputeh bilang.

aku xpernah nak bukak mata besar2 pasal hal ni. semuanya aku ambil enteng. *sambil main teng2 pun boleh... apa jenis makanan aku bedal, asalkan x buat perut & tekak aku meragam. sikit pun xpernah nak risau.

semuanya sebab berat badan aku yang sering menjadi bahan bualan orang tiap kali aku bertemu mereka setelah sekian lama x bersua.

aku fikir, org ringan cam aku konfem2 sihat. xkan kena penyakit. demam pun setahun sekali, apa kes? *dah mula nk berlagak nampaknya.

tapi, TETTTTTT! aku silap!

segala apa yang kita makan, itulah yang membentuk badan kita. omputeh bilang, what u eat, made u. x mustahil kalau asik mentekedarah makanan berlemak & berminyak cam masak lemak cili api dengan telur dadar 2 biji (*drool), kadar kolesterol dalam darah akan meningkat. bila dah banyak kolesterol, saluran darah akan tersumbat, seterusnya jantung xleh pam darah, maka terjadi lah heart failure.

tambah plak x pernah nak bersenam~ yg ni xyah tunggu ada penyakit keturunan pun, oke.. tapi, kalau dh ada 'warisan' heart attack di kalangan anggota keluarga... seharusnya kita jadi extra careful, kan? walaupun ibubapa kita sihat wal'afiat tanpa penyakit2 tersebut.

lately ni agak ramai public figure yang meninggal sbb sakit jantung. Al-fatihah untuk mereka.

lepas berbual dgn seorang rakan, aku tiba2 terfikir yang ada di antara mereka yang dpt serangan di usia muda. secara automatik aku teringat kat arwah kazen aku belah ayah yang meninggal di usia 40 tahun sbb heart attack secara tiba2. lps tu teringat kat Busu belah ibu yang dh berapa kali warded sbb masalah jantung.

cukup!!!!

aku terus nekad nak makan quaker oat balik nanti!

p/s: teringat plak arwah nenek ada kencing manis.

p/s(2): sempena entry kesihatan ni aku nak share ngan korang info pasal H1N1 yang kdg2 kita neglect. Kelik sini.

2 comments:

Siti Nornadiah said...

aku ada keturunan penyakit kencing manis..

bapak dan mak saya 2 2 ada penyakit nieh..

so sebelum kene potong kaki baek berjaga-jaga..wakakka~

Unknown said...

ye ker.. haa kurangkan gula la pasnih.. huhu! ganti ngan air buah. ehh pepandai ke aku jd Doktor!