Jul 11, 2011

u crazy ah??

ada contes kt nuffnang ni, kena citer if kita penah lalui saat2 gila-gila remaja (ataupun senjakala) dlm life.. hadiahnya dpt tiket wyg hangover 2. bila baca org lain nye cite, terus aku x jadi join. sbb aku rasa aku nya x la se gile org lain yg curi keta bapak curi beer kt 7E mabuk2 bwk keta ceroboh sekolah main kejar2 ngan pakgad, tertendang shark masa snorkeling, skinny dipping, sesat di kota london sorang2, dll. (sekadar beberapa contoh)

cite gile aku hanyalah merayap di waktu malam persekolahan semasa form 1. atas alasan nk g study bahasa arab kt umh member dgn ayh dia di bulan puasa. tak plak terfikir yg bapak dia g terawih mlm tu. tp siyes, niat mmg nk wat homework bhs arab sambil tanya2 ayah dia.

bila ayah & mak dia xde, kitorang buat gak la mana yg termampu. adala 2,3 soalan latihan tu berjawab. bila masing2 dh blur tanpa arah, maka kami pun menetapkan arah yg sepatutnya di tuju. jalan2 g kedai kt taman sebelah~

kedai runcit kt taman aku mlm2 tutup. lgpun dkt je ngan umh kitorang. x adventure~ so, kitorang pun jalan2 la amik angin malam di bulan ramadhan ke taman sebelah untuk membeli sedikit coklat & gula2. duit yg ada pun x sampai 50sen.

penat berjalan, kami singgah public fon konon nak telefon member.. smua member yg kitorang call xde kt umh masa tu. (g terawih mungkin?) maka kami pun teruskan perjalanan...sampai nk dkt umh aku...

"eh dh smpi umh kita ah.. buku kite kat umh awak.."
"jom la kita amik buku awak dulu, pastu kita borak2 kt sini.jap lg abg razi balik keje.. kite xnak jumpe dia" *abg razi ada lah sepupu dia. dia ckp abg razi minat dia so dia xmo ah jumpe..
"ok, tp nnt mesti abg razi lalu sini bila dia nk balik umah awak,kan..."
"takpe, nnt kita nyorok laa.."

maka kami pun teruskan plan suci kami. borak2 kat tembok depan umh...cite pasal budak lelaki..(hikhik), secret admire, kawan2 kat kelas... pasal artis..err tu je kot? besar mana la dunia budak 13tahun zaman dulu..

tetiba dari kejauhan kami ternampak abg razi balik keje! terus kami masuk halaman rumah & meniarap atas rumput!! takut abg razi nampakkkk.... tapi ketawa terkekeh2.. siap abg tu tertoleh2 cari sape yg terkekeh2 tp xnampak bayang apatah lg batang hidung.

selesai 1 bab..
sambung borak lg.

"eh, kita borak menghadap longkang lah.."
"kenape?"
"nanti kalau ayah kita nampak kita borak2 kt sini, mesti dia soh masuk.... kalau kita hadap longkang, kita leh terjun nyorok dlm longkang ni..."
"haaa... ok2... jom!"

syok2 borak, sambil kepala usya2 porch tetiba aku ternampak kelibat ayah aku kt porch. alamak... terjun!!!!!
syy...diammmm...

"ida! ida! (nama samaran) mane budak ni? tadi aku nampak dia ada kat sini tau...ni, buku dia ada kat sini nih!" ALAMAK, BUKU TERTINGGAL!
"ni mesti dia lari kt blkg rumah ni...nanti dia!!!"

*bisik
"awak, kita takut la.. jom la kita kuar.."
"syyyyy... nnt la dulu.. mak kite tuuu...bg la dia masuk dlm umh dulu..."
"tapi kita pakai baju putih ni.. mesti dia nampak nnt bila dia patah balik dr jalan blkg..."
"haah ek.. jom2 kita kuar skrg.. sebelum dia nampak.."

maka dgn susah payahnya kami memanjat longkang setinggi pinggang utk lari menyelamatkan diri ke rumah member aku. elok je aku jenguk kepala, aku terdengar suara memekik.. '"IDA!!!!!!"

dan serentak dengan itu seorang abang yg sedang menaiki basikal menoleh ke arah kami. dia lah secret admire aku di sekolah.

"oooo ini kerja kau ye... blablablabla" tak payah la aku nk sambung ayat torpedo tu lagi.

selepas puas membebel, mak aku ajak kawan aku makan malam. ayam masak merah tu... tapi dia xde selera nk makan. dia mkn sikit je. aku pun. makan sambil mengalir air mata *harrrr~

sejak malam tu kawan aku terus serik nak dtg rumah aku. kalau lepak rumah pun time mak ayah aku g keje and dia letak slipar dia siap2 kat dapur. bila derang balik keje, berdesup dia lari ikut pintu blkg. kitorang mmg hari2 melepak sesama esp time cuti skolah..

itulah kegilaan pertama dlm hidup aku. kegilaan lain bakal menyusul.

*mungkin sbb aku minat subjek sejarah, sebab tu aku suka blog psl cita lama aje..

No comments: