May 19, 2011

kap alip WIN

NOTE: aku rasa ni 1st time kot aku sentuh psl topik ni..

Ada seorang kawan aku beritahu, yg dia menyesal kahwin. Dia cakap dia rasa dia akan lebih bahagia kalau dia stay single. Apa nak buat, dpt jodoh laki yg 'x serik dgn wanita'.

Kata kwn aku, mmg hidup single tu sunyi, tapi kita ada family & friends. Kita bebas buat apa saja. Duit, kita punya sorang. Nak buat apa dgn duit tu, sukatikau lah..

Tapi, bila aku fikir2kan, perlu atau tak ikut jejak langkah kawan2 regardless of any reason yg sepatutnya... Aku rasa aku TAK NAK single sampai tua.  Here's why:
  1. mmg family akan sentiasa ada dekat dgn kita. Time muda ni, seronok la.. kwn2 keliling, sedara-mara, etc. tapi bila dah tua *bukan tua kerepot tp bila melepasi Middle-Age phase* semua tu takkan sama... Ur parents prolly wont be there. Your siblings ada keluarga masing2 nak diuruskan. Kawan2 sibuk dgn anak2 masuk skolah & kolej. Takkan every weekend nk g melepak kot? Owh, anak buah... diorang prolly dh meningkat remaja & sometimes rimas gak nak berkepit aje ngan kita. 
  2. this is the time when u need ur OWN family. adik beradik, sedara, kawan mmg akan sentiasa syg kita. tapi takkan sama dgn syg dari benih sendiri. ssh nk ckp, tapi pertalian tu lain sikit.. syg anak buah xkan sama dgn syg anak sendiri. plus, ur connection with ur companion pun x sama dgn connection with ur best friends.
  3. bila kita nk g beli brg ke jln2 ke, sometimes kita perlukan teman. kat sini lah perlunya pasangan hidup & anak2.  bila pergi vacation dgn family, tak byk, sikit mesti kita rasa terpinggir kejap. yg ni sibuk anak nya nk itu.. yg tu sibuk bincang ngan partnernya nk pilih brg yg mana 1.. contoh je la..
  4. kalau jenis yg rapat dgn family, mungkin tak terasa sangat kot. tapi yg jenis x berapa rapat dgn family sendiri tu? jenis yg lebih close dgn kawan2 berbanding family.. ada kot org camtu..
  5. Yang penting, kalau boleh laa..kalau aku mati nnt, sekurang2 ada anak yg soleh yg selalu igt & mendoakan aku sebagai bekalan di alam sana.

Aku cakap ni pun based on pemerhatian aku aje.. Bukan secara menyeluruh yg semua tu PASTI jadi. Sbb dlm family aku pun ada yg single for life. Luaran mmg kita nampak diorang sll happy. Tapi, dalaman kita tak tau. Sbb kdg2 kalau ditanya pun, tetap dijawab "Yang penting hepiiii..."

And aku pun x kata if x single kita akan happy. Inikan life. Ada naik & turun. Cabaran nya pun berbeza2. Takyah la aku explain, aku assume semua pun faham. Tolak tepi la soal jodoh-pertemuan di tgn Tuhan. Itu semua org tau. Aku kat sini bercakap pasal 'pilihan'.

Sebab, kalau aku, hmmm... *tetibe ada lagu Bruno Mars*

8 comments:

YanTzAnabella said...

herm..kawen (--)

Habang said...

Huraian yang bernas..
Banyaknya point ekau, ni kalu spm paling kurang dpt markah 98%..kihkihkih.

Kalu ekau kawen nanti,jgn lupo jemput den n pastikan ada menu satay yg hari tu. Besar punya....hahaha.

Unknown said...

beben, cari sampai dapat dan kawen cepat2, amin amin amin

Unknown said...

yantie: hem hem hemmm...

habang: wow 98%.. dh dpt A+ dh tuu..

kak linda: amin amin amin!!!

kalinda said...

bernas!

betul seme reason yg ko bagi tu. aku setuju. semoga aben bertemu jodoh dunia akhiratnya. amin.

xxox

Unknown said...

oh timekasih kaskas~!!
kata2 tu 1 doa kenn.. ;)

cikedidoo said...

erm... masalah tu ada kt mana2 rasanya. kawin pn masalah, x kawin pn masalah. mcm yg tertulis la, ni kan life. kat mana2 mesti masalah pny. yg ptg kita doa mohon dipermudahkan setiap urusan...

Unknown said...

yea betui... 10 markah utk ceq... ;p